- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- A.M.J. Dingemans
Agendapunten
-
1
De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.
-
2
Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.
-
3
Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.
-
4
Commissieleden kunnen tot 48 uur voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.
Bijlagen
-
5
De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.
-
6
De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.
-
6.1
In het kader van de verzelfstandiging van het havenschap moet een aantal verordeningen die voorheen door het havenschap zijn vastgesteld, nu door de gemeenteraad vastgesteld worden. De NV heeft immers geen verordenende bevoegdheid. Eén van deze verordeningen is de havenbeheersverordening. Deze verordening regelt het gebruik van de haven en de kaden en de wegen op het industrieterrein.
Bijlagen
-
6.2
De verzelfstandiging van het Havenschap heeft onder andere tot gevolg dat de rioleringszorg voor het haven- en industrieterrein Moerdijk terugkomen bij de gemeente. De gemeente is binnen de gemeentegrenzen namelijk het bevoegd gezag voor de wettelijke zorgplichten voor stedelijk afvalwater, hemel- en grondwater. Dit betekent ook dat de gemeente verantwoordelijk is voor het vaststellen van een verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP), waarin ook het haven- en industrieterrein is meegenomen. Om de gemeentelijke zorgplichten te kunnen blijven bekostigen dient het beheersgebied van het haven- en industrieterrein Moerdijk in de verordening rioolheffing van de gemeente te worden opgenomen en vastgesteld door de gemeenteraad. De bijgevoegd 'roadmap' beschrijft op hoofdlijnen de huidige manier van werken en vormt inhoudelijk de uitwerking van de rioleringsovereenkomst (opdracht) tussen gemeente Moerdijk en Havenbedrijf Moerdijk.
Bijlagen
-
6.3
In 2015 heeft onder meer de gemeente Moerdijk de Regionale Kadernota Verbonden Partijen vastgesteld. Daarmee is op een aantal punten de bemoeienis van gemeenten i.c. de gemeenteraden met verbonden partijen toegenomen. Eén van de genoemde spelregels is dat elke gemeenteraad jaarlijks in de novembervergadering richtlijnen vaststelt. Het gaat om financiële en beleidsmatige richtlijnen, die voor de verbonden partijen een leidraad moeten zijn voor de budgetcyclus voor een volgende jaar. In dit geval gaat het om de budgetcyclus 2018. Ze worden vastgesteld voor de acht als meest risicovol gedefinieerde verbonden partijen. Voor de vijf overige gelden alleen de financiële richtlijnen. In de commissie Bestuur en Middelen zijn de financiële richtlijnen voor alle partijen aan de orde en de beleidsmatige richtlijnen voor: Regio West-Brabant (RWB); Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VR); West Brabant Archief (WBA); Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB).
Bijlagen
-
6.4
Volgens de planning wordt in deze periode de 2e bestuursrapportage 2016 in de commissie besproken. Hierin is een actueel overzicht van de stand van zaken van de uitvoering van de begroting 2016 met aanpassing van budgetten opgenomen.
Bijlagen
-
7
Op de toezeggingenlijst wordt melding gemaakt van toezeggingen die het college in eerdere commissievergaderingen heeft gedaan.
Bijlagen
-
8Sluiting