- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- A.M.J. Dingemans
- Toelichting
-
Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de gecombineerde commissie Bestuur en Middelen, Fysieke – en Sociale Infrastructuur op donderdag 7 april 2016 vanaf 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Zevenbergen.
Agendapunten
-
1
De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.
-
2
Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.
-
3
Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.
-
4
Commissieleden kunnen tot 48 uur voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.
Bijlagen
-
5
De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.
-
5.1Werkgroep concretisering begroting
-
5.2Werkgroep Verbonden Partijen
-
6
De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.
-
6.1
Het college wil deze raadsperiode alle binnen de structuurvisie passende ruimtelijke initiatieven honoreren. Daarvoor is extra formatie nodig. Het voorstel behelst het beschikbaar stellen van extra middelen voor dit doel. Daarnaast wil het college middelen voor het invullen van een nieuwe communicatieopzet voor het gebiedsgericht werken en het inrichten en voeren van een verplichtingenadministratie
Bijlagen
-
6.2
De tegelvloer in de hal van het gemeentehuis moet vervangen worden. Deze werkzaamheden kunnen worden gecombineerd met enkele andere noodzakelijk onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Daarnaast geeft dit de mogelijkheid om de publieksruimte aan te passen aan de eisen van nu. Het plan van aanpak voorziet in een uitgebreide consultatie van verschillende betrokken partijen. De gemeenteraad wordt gevraagd een krediet van plm. € 1,2 mln. beschikbaar te stellen.
Bijlagen
-
7
Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.
-
7.1
De bestuursrapportage is een voortgangsrapportage voor de gemeenteraad over de uitvoering van de activiteiten uit de programma’s in de (beleids)begroting. In de 3e bestuursrapportage 2015 wordt niet alleen teruggekeken naar de periode vanaf de 2e bestuursrapportage, maar wordt een terugblik gegeven over het hele jaar 2015. De 3e bestuursrapportage 2015 is hiermee een voorloper van het jaarverslag over 2015. In de 3e bestuursrapportage 2015 wordt ook ingegaan op het voorlopig jaarrekeningresultaat 2015. Op dit moment komt dit neer op een bedrag van € 727.000. Dit is € 1,3 miljoen hoger dan de prognose bij de 2e bestuursrapportage. Ten opzichte van de vastgestelde begroting over 2015 in november 2014, is het saldo € 727.000 hoger. Aangezien deze 3e rapportage niet tot een begrotingswijziging leidt, blijft bespreking beperkt tot de commissie.
Bijlagen
-
7.2
Tijdens de raadsvergadering van 17 maart is een motie aan de orde geweest over het jongerenwerk. Naar aanleiding van de discussie is besloten het onderwerp voor de commissievergadering van april. De discussie zal zich met name richten op de vraag wat verwachten we van het jongerenwerk, welke rol zou de gemeente moeten spelen bij het jongerenwerk, welke eisen stellen we aan de huisvesting van het jongerenwerk, en wat mag het jongerenwerk kosten. Bij dit alles gaat het om hetgeen de gemeenteraad nu en in toekomst rond deze zaken verwacht.
Bijlagen
-
7.3
In bijlage a wordt onderaan de pagina opgemerkt dat dit overzicht een ‘ambtelijk werkdocument betreft, bedoeld voor intern beraad’. Deze opmerking had in feite niet op overzicht vermeld hoeven worden.
Bijlagen
-
8
Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkings¬verbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.
-
8.1
Bijlagen
-
8.2
Bijlagen
-
8.3
Er zijn geen stukken beschikbaar. Het was een spoedoverleg
-
8.4
Bijlagen
-
9
Commissieleden kunnen verzoeken ingekomen stukken in de commissie te bespreken. Doel van de bespreking moet zijn het formuleren van een commissieadvies over de verdere afhandeling van het betreffende stuk.
-
9.1
Op deze brief is ingetekend door J. Lems. De heer Lems wil naar aanleiding van deze brief met de commissieleden van gedachten wisselen over de vraag hoe de raad gelet op de huidige economische situatie en verwachtingen tegenover deze plannen staat.
Bijlagen
-
10Sluiting