Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 22 december 2022

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
E.P.H.J. van der Linden
Toelichting

Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

    Besluit

    De agenda van de vergadering van de commissie van 22 december 2022 is zonder wijzigingen vastgesteld.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.

    Besluit

    • De besluitenlijst van de commissievergaderingen van 24 november 2022 is ongewijzigd vastgesteld.
    • De besluitenlijst van de commissievergaderingen van 1 december 2022 is ongewijzigd vastgesteld.

  5. 4.a

  6. 5

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  7. 5.1
    Stand van zaken grote projecten
  8. 6

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  9. 6.1

    In de raadsvergadering van 3 november 2022 is het bestuurlijk en ambtelijk integriteitsplan vastgesteld. Uit dit integriteitsplan is een actieplan opgesteld. Dit actieplan wordt als bespreekstuk voorgelegd aan de commissie. De gemaakte opmerkingen van de commissie worden meegenomen in de verdere uitwerking van het actieplan. De vragen aan de commissie:

    1. Hoe kijkt u aan tegen de voorgestelde bestuurlijke acties?
    2. Zijn er acties die u mist?
  10. 7
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  11. 7.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.

  12. 7.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  13. 7.1.1a

    Er heeft zich een inspreker gemeld.


    Uw raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde afwegingen om twee nieuwe gymzalen te realiseren in Zevenbergen op de locaties nabij basisschool de Regenboog en basisschool de Toren. Om de uitwerking, de onderzoeken en het ontwerp voor de nieuwe gymzaal bij basisschool de Regenboog mogelijk te maken, wordt de raad gevraagd een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 170.000.

    Voorgesteld besluit

    Voorgesteld raadsbesluit:

    1. In te stemmen met de inhoud van de notitie “Initiatieffase – afweging varianten P.197 Toekombestendige gymaccommodaties Zevenbergen, fase 2 Gymzalen Zevenbergen” en op basis hiervan de volgende keuzes te maken:
      a. realiseren van één gymzaal bij basisschool de Regenboog en;
      b. realiseren van één gymzaal bij basisschool de Toren op basis van een integrale aanpak met nieuwbouw van de basisschool.
    2. De uitwerking van de gymzaal bij basisschool de Regenboog direct op te pakken en de opzet en haalbaarheid van deze gymzaal op deze locatie nader te onderzoeken en vervolgens de ontwerpfase op te starten.
    3. In te stemmen met de randvoorwaarden voor verdere uitwerking, te weten:
      a. het gymonderwijs in ruimte faciliteren met minimaal 1,5 klokuur gym per week per groep, wettelijke klokuren vergoeden;
      b. de maatvoering van de afzonderlijke nieuwe zaaldelen moet minimaal voldoen aan de maatvoering conform het meest actuele advies van de KVLO of groter;
      c. multifunctioneel gebruik stimuleren;
      d. de (sport)verenigingen faciliteren in de reële ruimtebehoefte;
      e. basisvoorzieningen voor het gymonderwijs inclusief gyminventaris faciliteren en de basisbehoefte van verenigingen faciliteren door het bieden van ruimte.
    4. Een voorbereidingskrediet van € 170.000 beschikbaar te stellen voor nadere uitwerking van de plannen, inclusief ontwerp en bijbehorend onderzoek voor één gymzaal;
    5. Deze voorbereidingskosten als onderdeel van de totale investering te activeren.

    De gemeente heeft een wettelijke taak om te voorzien in voldoende gymaccommodaties voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Binnen Zevenbergen wordt voor het gymonderwijs gebruik gemaakt van de sportaccommodatie in de Borgh, de gymzaal in de Neerhof, de gymzaal in sportcentrum Lindonk en de gymzaal Droge Mark. Met het op korte termijn (1 oktober 2025) wegvallen van de sportaccommodatie in de Borgh vervalt een groot deel van de binnensportaccommodatie voor scholen en verenigingen. Ter vervanging van deze accommodatie worden plannen voor een nieuwe sporthal bij zwembad de Bosselaar uitgewerkt. De gemeenteraad heeft op 30 september 2021 besloten dat er ook vervangende nieuwbouw moet komen voor de gymzalen in de Droge Mark en de Lindonk. De gemeenteraad wordt nu voorgesteld variant- en locatiekeuzes te maken voor vervanging van de twee gymzalen. De locaties bij basisscholen de Regenboog en de Toren worden als meest geschikt beoordeeld. Voor de locatie bij basisschool de Regenboog kunnen de plannen meteen verder worden uitgewerkt. Voor nieuwbouw van een gymzaal bij basisschool de Toren wordt geadviseerd om dit integraal op te pakken met de uitwerking van een Integraal Kindcentrum (IKC) ter vervanging van het bestaande schoolgebouw. Om de uitwerking, de onderzoeken en het ontwerp voor de nieuwe gymzaal bij basisschool de Regenboog mogelijk te maken, wordt de raad gevraagd een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 170.000

  14. 7.1.1b

    De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de 2e en 3e bestuursrapportage en de 3e gewijzigde begroting van Werkplein Hart van West-Brabant. Binnen de GR Werkplein Hart van West-Brabant is afgesproken begrotingswijzigingen voor zienswijze voor te leggen aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten, voordat het Algemeen Bestuur de begrotingswijziging definitief vaststelt.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. Voor de 3e begrotingswijziging 2022 van het Werkplein Hart van West-Brabant geen zienswijze indienen.
  15. 7.1.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  16. 7.1.2a

  17. 7.1.2b

  18. 7.1.2c

  19. 7.2
    Blok 2, bestuurlijk domein
  20. 7.2.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  21. 7.2.1a

    Het college vraagt de raad om in te stemmen met het ontwerp, ophoging van het bedrag en beschikbaarstelling van budget ten behoeve van realisatie van het gemeentehuis nieuwe stijl.

    Voorgesteld besluit

    Voorgesteld raadsbesluit:

    1. Het definitieve ontwerp van het gemeentehuis nieuwe stijl vast te stellen, waarbij invulling wordt gegeven aan het nieuw werkplekconcept conform scenario “optimaal” zoals beschreven in de businesscase van februari 2021, de visie op werken en uitgewerkt in het programma van eisen;
    2. Het huidig beschikbare bedrag van € 8.290.000 ophogen met een bedrag van € 2.865.000 als gevolg van hogere bouwkosten, het verplaatsen van de keuken, het gasloos maken van het gemeentehuis en het aanpassen van de raadzaal;
    3. Vanaf 2024 een jaarlijks budget beschikbaar te stellen van € 107.500 voor de huur, onderhoud en beheer van de AV-middelen, het reserveringsysteem en de lockers;
    4. De jaarlijkse extra lasten in 2024 van € 228.500 te dekken uit € 167.000 aan hogere huuropbrengsten en € 30.000 aan lagere exploitatielasten en het restant van € 31.500 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat 2024 en de jaarlijks hogere lasten in 2025 en verder van € 349.500 te dekken uit € 65.000 aan hogere huuropbrengsten en € 30.000 aan lagere exploitatielasten en het restant van € 254.500 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat van deze jaren en te verwerken in een sluitende (meerjaren)begroting.
  22. 7.2.1b

    Het raadscommunicatieplan is een visie over hoe de gemeentepolitiek de komende 4 jaar dichter bij de inwoners kan worden gebracht en, andersom, hoe inwoners (beter) hun invloed kunnen uitoefenen op de politiek. Dit gebeurt door het structureel inzetten van een communicatiemiddelenmix, die bestaat uit schriftelijke en digitale media en specifieke projecten. In overleg met de werkgroep raadscommunicatie worden de prioriteiten bepaald. Per jaar volgt er een jaarplan met contentplanning.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit
    Het vaststellen van het raadscommunicatieplan.

  23. 7.2.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  24. 7.2.2a

  25. 7.3
    Blok 3, ondernemen en leefomgeving
  26. 7.3.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  27. 7.3.1a

    Uw raad wordt gevraagd om de locatieontwikkelingsovereenkomst met De Realisatie B.V. en de projectexploitatie voor de ontwikkeling van het Bolwerk Klundert vast te stellen. Ook wordt uw raad gevraagd om een krediet tot € 476.000 beschikbaar te stellen. Hiermee kan woningbouw op deze locatie worden gerealiseerd.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. In te stemmen met bijgevoegde locatieontwikkelingsovereenkomst ten einde de samenwerking met De Realisatie, voor de ontwikkeling van het projectgebied het Bolwerk tot woningbouwlocatie, vast te leggen.
    2. De projectexploitatie voor de ontwikkeling van het Bolwerk Klundert vast te stellen.
    3. Op basis van deze projectexploitatie een krediet beschikbaar te stellen voor de te maken kosten tot een bedrag van afgerond € 467.000 en de te verwachte opbrengst van afgerond € 700.000.
  28. 7.3.1b

    Uw raad wordt gevraagd om het Startdocument fase 3 centrumontwikkeling Klundert vast te stellen, zodat de centrumontwikkeling fase 3 kan worden gestart. Kernpunten uit het Startdocument zijn de herinrichting van De Doorsteek en de Westerstraat en de uitbreiding van de supermarkt opgenomen. Bovendien wordt uw raad gevraagd om intentieovereenkomsten hierover af te sluiten met belanghebbende eigenaren.

    Voorgesteld besluit

    Voorgesteld raadsbesluit:

    1. Het startdocument voor fase 3 van de centrumontwikkeling van Klundert vast te stellen, met als kernpunten:
      a) Het herinrichten van De Doorsteek;
      b) Het herinrichten van de Westerstraat;
      c) Het uitbreiden van de supermarkt;
    2. de intentieovereenkomst voor het herinrichten van De Doorsteek ter ondertekening voor te leggen aan de eigenaren van de overkapping van De Doorsteek;
    3. de intentieovereenkomst voor het uitbreiden van de supermarkt ter ondertekening voor te leggen aan de eigenaar van de supermarkt.
  29. 7.3.1c

    Naar aanleiding van de motie 'Fietspad Klundert' uit de raad van 16 december 2021, is vanuit een aantal varianten een voorkeursvariant uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp met bijhorende raming. Omdat in Klundert de komende jaren veel verandert, wordt voorgesteld de entree wel te verbeteren maar op een later moment en op basis van het werkelijk toekomstig gebruik. De raad wordt gevraagd hier mee in te stemmen.

    Voorgesteld besluit

    De entree van de Zevenbergseweg in Klundert te verbeteren na realisatie van de centrumontwikkeling en na de realisatie van de randweg Klundert, en het ontwerp op dat moment te baseren op het werkelijke gebruik.

  30. 7.3.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  31. 8
    Sluiting