Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

maandag 24 oktober 2022

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J. van Brenkelen
Toelichting

Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.


    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.


    Er zijn geen vragen ingediend.

  4. 4

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  5. 4.1
    Stand van zaken grote projecten
  6. 5

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.


    Er zijn geen stukken ter bespreking.

  7. 6
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  8. 6.1
    Blok ondernemen en leefomgeving
  9. 6.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  10. 6.1.1a

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:

    1. In te stemmen met de projectexploitatie voor de Randweg Klundert;
    2. Een krediet beschikbaar te stellen op basis van deze projectexploitatie van € 7.104.000 voor de realisering van de randweg;
    3. In de dekking van dit krediet als volgt te voorzien:
      a. Verkoop van een deel van de te verwerven gronden tegen een bedrag van € 414.000;
      b. De kapitaallasten van € 206.700 in 2024 te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen van € 129.000 en het restant van
      € 77.700 te verwerken binnen een sluitende begroting 2024;
      c. De kapitaallasten van € 413.400 in 2025 te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen van € 258.000 en het restant van
      € 155.400 te verwerken binnen een sluitende (meerjaren)begroting 2025 en volgende jaren.
    4. Vanaf 2025 jaarlijks in een sluitende (meerjaren)begroting een bedrag op te nemen voor onderhoud aan de randweg Klundert van € 32.193,75;
    5. Het besluit uit 2019 om de algemene reserve in te zetten tot een bedrag van € 200.000 voor de dekking van voorbereidingskosten in te trekken;
    6. De ingediende zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan Randweg Klundert ontvankelijk te verklaren;
    7. In te stemmen met de inhoud van de bij dit voorstel behorende “Nota van zienswijzen Ontwerpbestemmingsplan Randweg Klundert d.d. 13 september 2022”;
    8. Op basis van de Nota zienswijzen de zienswijzen 1, 3 en 4 ongegrond te verklaren;
    9. Op basis van de Nota zienswijzen zienswijze 2 deels gegrond en deels ongegrond te verklaren;
    10. Het ontwerpbestemmingsplan Randweg Klundert (planidentificatie NL.IMRO.1709.BPBGRandwegKL-BP30) op basis van de wijzigingen zoals benoemd in de Nota Zienswijzen gewijzigd vast te stellen;
    11. De planidentificatie van het bestemmingsplan te wijzigen van NL.IMRO.1709.BPBGRandwegKL-BP30 naar NL.IMRO.1709.BPBGRandwegKL-BP40.

    Publiekssamenvatting
    De gemeente Moerdijk heeft het plan een randweg om Klundert te realiseren, tussen de Zevenbergseweg en de Stoofdijk. Doelen van deze randweg zijn het verlagen van de verkeersdruk in de smalle straten van het centrum van Klundert, het terugbrengen van verkeersoverlast en het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in en om Klundert.
    Het ontwerpbestemmingsplan die realisatie van de Randweg mogelijk maakt heeft vanaf 1 juni 2022 voor zes weken ter inzage gelegen. In deze periode zijn 4 zienswijzen ingediend. Mede als gevolg van de zienswijzen besluit de gemeenteraad het ontwerpbestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. De wijziging betreft een kleine aanpassing in het plangebied.


    Daarnaast stelt het college de raad voor in te stemmen met de projectexploitatie voor de aanleg van de randweg en op basis hiervan een krediet beschikbaar te stellen van € 7.104.000. De jaarlijkse kapitaallasten en onderhoudskosten zullen worden opgevangen binnen een sluitend begrotingsperspectief.


    Het stuk is voldoende besproken en kan als C-stuk naar de raadsvergadering van 3 november 2022.

  11. 6.1.1b

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. De ingediende zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan ‘Molenstraat 42 Standdaarbuiten ontvankelijk te verklaren;
    2. In te stemmen met de Nota van zienswijzen;
    3. Op basis van de Nota van zienswijzen, zienswijze 1 en 5 gedeeltelijk gegrond te verklaren en zienswijze 2, 3 en 4 ongegrond te verklaren;
    4. Als gevolg van de zienswijzen wordt in artikel 3 Bedrijventerrein een sub artikel toegevoegd waarin een voorwaardelijke verplichting wordt opgenomen voor het afstemmen van de inrichting van de groenzone met de direct omwonenden en met de gemeente. Daarnaast wordt de toelichting van het bestemmingsplan op een aantal punten verduidelijkt;
    5. Het ontwerp-bestemmingsplan Molenstraat 42 te Standdaarbuiten, zoals vervat in de bestandenset met planidentificatie NL.IMRO.1709.SBMolenstr42-BP30, gewijzigd vast te stellen;
    6. De planidentificatie van het plan te wijzigen van NL.IMRO.1709.SBMolenstraat42-BP30 naar NL.IMRO.1709.SBMolenstraat42-BP40;
    7. Ten behoeve van het bestemmingsplan geen exploitatieplan vast te stellen.

    Op 4 november 2019 is, onder voorwaarden, ingestemd met het principeverzoek voor het uitbreiden van het bestaande bedrijfspand van Van Krimpen aan de Molenstraat 42 te Standdaarbuiten met circa 5630 m3. Een van de voorwaarden was het voeren van een omgevingsdialoog. Via een omgevingsdialoog zijn zowel de direct omwonenden als de dorpstafel betrokken bij deze ontwikkeling. In de toelichting is te lezen op welke wijze vorm aan is gegeven aan de omgevingsdialoog. Het ontwerp bestemmingsplan heeft van 21 april 2022 tot en met 1 juni 2022 ter inzage gelegen. Op het ontwerp zijn 5 zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben onder andere betrekking op de vraag of de grootte van het bedrijf passend is in de omgeving, op de bouwhoogte, op het aantal vervoersbewegingen en de inrichting van de groenzone tussen het bedrijf en de woningen aan de Molendijk. De ingediende zienwijzen zijn gedeeltelijk gegrond op het punt van de inrichting van de groenzone. Het bestemmingsplan wordt hierop aangepast. Daarnaast wordt de toelichting op een aantal punten verder onderbouwd. Na vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad start de periode van 6 weken waarin beroep bij de Raad van State kan worden ingesteld. Publicatie zal plaatsvinden via de Moerdijkse bode, het Gemeenteblad en de gemeentelijke website. Het bestemmingsplan zal volgens de wettelijke eisen gepubliceerd worden op www.ruimtelijkeplannen.nl en ter inzage worden gelegd bij de receptie van het gemeentehuis.


    Het stuk is voldoende besproken en kan als C-stuk naar de raadsvergadering van 3 november 2022.

  12. 6.1.1c

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerp-omgevingsplan De Schans, zoals vervat in de bestandenset met planidentificatie NL.IMRO.1709.OPDeSchans-OP30, gewijzigd vast te stellen, door in artikel 5.3 toe te voegen: “5. de vestiging en exploitatie van distributiecentra, pak- en koelhuizen groter dan 3 hectare”;
    2. Ten behoeve van het omgevingsplan geen exploitatieplan vast te stellen;
    3. De planidentificatie van het plan te wijzigen van NL.IMRO.1709.OPDeSchans-OP30 naar NL.IMRO.1709.OPDeSchans-OP40.

    (Publieks)Samenvatting
    Voor bedrijventerrein de Schans is een actualisatie van het bestemmingsplan opgesteld. Daarin zijn niet alleen de gebruikelijke regels over gebruik en bouwen opgenomen, maar is ook geoefend met de bredere mogelijkheden die de Omgevingswet biedt. Het plan heet weliswaar Omgevingsplan, maar is dat juridisch gezien niet. Het is een bestemmingsplan met een zogenaamde ‘verbrede reikwijdte’. Daarom is voor dit plan gebruik gemaakt van de mogelijkheden uit de Crisis en Herstelwet.
    De ‘verbrede reikwijdte’ van dit plan zit in het feit dat ook zijn regels opgenomen, met het doel het bedrijventerrein klimaatbestendiger te maken en hittestress tegen te gaan.
    Voorafgaand aan het opstellen van het plan is via een enquête onderzocht hoe de bewoners en gebruikers in het plangebied tegen de thema’s over klimaatadaptatie denken. Het ontwerpplan heeft in de periode 29 juli tot en met 9 augustus ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend, maar omdat er behoefte is aan een aanvulling die de vestiging van grootschalige logistieke bedrijven op dit terrein verbiedt, besluit de gemeenteraad het ontwerpplan gewijzigd vast te stellen.


    Het stuk is voldoende besproken en kan als C-stuk naar de raadsvergadering van 3 november 2022.

  13. 6.1.1d

    De gemeente wil samen met Stichting De Waarden, Kinderopvang De Hoeksteen en Stichting gemeenschapshuis De Zevensprong op de huidige locatie van basisschool De Hoeksteen en het dorpshuis aan de Olavstraat een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) realiseren. De combinatie van diverse activiteiten onder 1 dak draagt bij aan een steviger sociale structuur in Zevenbergschen Hoek.
    Het voorstel om op deze locatie een MFA te realiseren komt voort uit de vraag om voor het huisvestingsprobleem van basisschool De Hoeksteen een structurele oplossing te vinden. Bij het beantwoorden van deze vraag is gekeken of naast enkel renovatie of nieuwbouw van de school ook een combinatie gevonden kon worden met aan onderwijs gerelateerde voorzieningen. De gemeente heeft samen met Stichting De Waarden, Kinderopvang De Hoeksteen en Stichting gemeenschapshuis De Zevensprong de mogelijkheden onderzocht hoe zij gezamenlijk binnen een nieuw te realiseren multifunctionele accommodatie op de bestaande locatie van de basisschool en het dorpshuis kunnen participeren. Het Ruimtelijk en Functioneel en Technisch Programma van Eisen zijn de resultaten van dat onderzoek. Op basis hiervan hebben de partijen in een intentieverklaring en een samenwerkingsovereenkomst afspraken gemaakt over de manier waarop zij samen de MFA gaan ontwikkelen en in de toekomst gaan gebruiken.
    Het college vraagt nu de gemeenteraad om de financiële middelen beschikbaar te stellen voor het ontwerp van de nieuwe MFA. Het betreft een voorbereidingskrediet van € 600.000. Na afronding van het definitief ontwerp wordt de gemeenteraad gevraagd het investeringskrediet voor het realiseren van de vervangende nieuwbouw beschikbaar te stellen.
    Daarnaast heeft het college besloten om basisschool De Hoeksteen tijdens de bouw van de MFA tijdelijk te huisvesten in het dorpshuis (inclusief plaatsing van extra noodunits). Voor de activiteiten van het dorpshuis wordt in samenwerking met de partijen een oplossing gezocht.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. In te stemmen met de inhoud van het haalbaarheidsdocument MFA met daarin opgenomen het ruimtelijk en functioneel en het technisch plan van eisen.
    2. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 600.000 ten behoeve van het ontwerp van de MFA in Zevenbergschen Hoek en het aanstellen van een extern projectmanager die het ontwerpproces gaat aansturen.
    3. Deze voorbereidingskosten als onderdeel van de totale investering te activeren.

    Het stuk is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 3 november 2022.

  14. 6.1.1e

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit:

    1. Kennis te nemen van de uitkomsten van het onderzoek zoals verwerkt in bijgevoegd rapport d.d. 22 september 2022;
    2. Akkoord te gaan met de verplaatsing van voetbalaccommodatie Kogelvangers om aansluitend de realisatie van een multifunctionele accommodatie op de huidige locatie van de vereniging mogelijk te maken;
    3. In te stemmen met de projectexploitatie voor de verplaatsing van voetbalaccommodatie Kogelvangers;
    4. Een krediet beschikbaar te stellen op basis van deze projectexploitatie van € 1.943.000;
    5. In de dekking te voorzien door:
      o Inzet van de gereserveerde budgetten voor renovatie van de velden en vervanging LED-verlichting tot een bedrag van € 290.000;
      o De kapitaallasten van € 64.500 in 2025 te dekken uit de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen;
      o De kapitaallasten van € 129.000 vanaf 2026 te dekken uit de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen
    6. Een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor het nader uitwerken van de plannen voor de kantine en de kleedruimten, ter grootte van € 55.000;
    7. Deze voorbereidingskosten als onderdeel van de totale investering te activeren.

    Het stuk is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 3 november 2022.

  15. 6.1.1f

    Op 18 oktober is een nieuwe versie van het raadsvoorstel toegevoegd, waarin onder het kopje alternatieven een tekstuele opmerking uit het college is opgenomen die nog niet verwerkt was.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit:

    1. In te stemmen met het verzoek aan de provincie om vestiging van grootschalige logistiek (> 3 ha) te verbieden in de gemeente Moerdijk, behalve op LPM, delen van het Haven en Industrieterrein Moerdijk en de nieuw te ontwikkelen locatie Bedrijvenpoort West Brabant, zie bijlage 1.
    2. In te stemmen met de bijgevoegde conceptbrief aan de provincie, zie bijlage 2.

    Het stuk is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 3 november 2022.

  16. 6.1.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  17. 7
    Sluiting