Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 24 november 2022

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
E.P.H.J. van der Linden
Toelichting

Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.

  5. 5

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  6. 5.1
    Stand van zaken grote projecten
  7. 6

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  8. 7
    Blok ondernemen en leefomgeving
  9. 7.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  10. 7.1.1

    Voorgesteld besluit

    1. De ingediende zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan Kop Roode Vaart ontvankelijk te verklaren;
    2. In te stemmen met de inhoud van de bij dit voorstel behorende “Nota van zienswijzen Ontwerpbestemmingsplan Kop Roode Vaart d.d. 28 oktober 2022”;
    3. Op basis van de Nota zienswijzen de ingediende zienswijzen ongegrond te verklaren;
    4. Op dit bestemmingsplan de Crisis- en herstelwet van toepassing te verklaren;
    5. Het ontwerpbestemmingsplan Kop Roode Vaart (planidentificatie NL.IMRO.1709.ZBKopRV-BP30) op basis van de ambtshalve wijzigingen zoals opgesomd in hoofdstuk 3 (pagina 7) van de “Nota van zienswijzen Ontwerpbestemmingsplan Kop Roode Vaart d.d. 28 oktober 2022” gewijzigd vast te stellen;
    6. Ten behoeve van het bestemmingsplan geen exploitatieplan vast te stellen;
    7. De planidentificatie van het bestemmingsplan te wijzigen van NL.IMRO.1709.ZBKopRV-BP30 naar NL.IMRO.1709.ZBKopRV-BP40.

    (Publieks)Samenvatting
    Voor de woningbouwontwikkeling Kop Roode Vaart is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Het ontwerp hiervan heeft vanaf 15 juni voor de periode van 6 weken ter inzage gelegen. Op het ontwerpbestemmingsplan zijn 2 zienswijzen ingediend. In de Nota van zienswijzen zijn deze reacties samengevat en voorzien van een antwoord. De zienswijzen leiden niet tot wijzigingen in het bestemmingsplan. Wel worden ambtshalve een aantal wijzigingen voorgesteld, zodat de regelingen met betrekking tot geluid uit op 14 juli 2022 vastgestelde Paraplubestemmingsplan geluid bedrijventerrein Molengors overgenomen worden. Het opnemen van regels op het gebied van geluid in een bestemmingsplan is onder de Wet ruimtelijke ordening niet mogelijk. Daarom besluit de gemeenteraad op dit plan de Crisis- en herstelwet op dit plan van toepassing te verklaren.


    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 8 december 2022.

  11. 7.1.2

    Voorgesteld besluit

    Raadsbesluit

    1. het ontwerpbestemmingsplan “Koningin Julianastraat 25”, zoals vervat in de bestandenset met planidentificatie “NL.IMRO.1709.FNKonJulianastr25-BP30” ongewijzigd vast te stellen;
    2. ten behoeve van het bestemmingsplan geen exploitatieplan vast te stellen;
    3. de planidentificatie van het bestemmingsplan te wijzigen van NL.IMRO.1709.FNKonJulianastr25-BP30 naar NL.IMRO.1709.FNKonJulianastr25-BP40.

    Publiekssamenvatting
    Het plangebied is gelegen aan de Koningin Julianastraat 13 en 25 in het zuidoosten van Fijnaart. In het verleden was hier de Julianaschool gevestigd. De school is in 2016 naar de Prinses Irenestraat verhuisd, sinds 2019 staat het gebouw leeg. Inmiddels is het gebouw, onder ecologische begeleiding, begin 2022 gesloopt. Het plan beoogt de realisatie van 4 twee-onder-één-kapwoningen, 8 aaneengebouwde woningen en 10 appartementen. Het vigerende bestemmingsplan maakt de gewenste ontwikkeling op deze locatie niet mogelijk. Om deze reden is er een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk. Het plan is nader uitgewerkt en vertaald in een bestemmingsplan ‘Koningin Julianastraat 25’. Het bestemmingsplan stelt regels aan de beoogde woningbouwontwikkeling en onderbouwt deze middels milieutechnische en beleidsmatige overwegingen. Het voorontwerpbestemmingsplan ‘Koningin Julianastraat 25’ heeft van 23 juni tot en met 3 augustus 2022 ter inzage gelegen. In deze periode is er één inspraakreactie ingediend op het plan. Deze inspraakreactie en de ingediende wettelijke vooroverleg reacties door de instanties hebben niet geleid tot een wijziging in het bestemmingsplan. Wel wordt er een ambtshalve wijziging doorgevoerd in het plan die betrekking heeft op het toevoegen van een bijlage. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 8 september tot en met 19 oktober 2022 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn er geen zienswijzen op het bestemmingsplan ingediend. Ook zijn er geen ambtshalve wijzigingen nodig. Daarom wordt het bestemmingsplan ongewijzigd ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. Na vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad start de periode van 6 weken waarin beroep bij de Raad van State kan worden ingesteld. Publicatie zal plaatsvinden via de Moerdijkse bode, het Gemeenteblad en de gemeentelijke website. Het bestemmingsplan zal volgens de wettelijke eisen gepubliceerd worden op www.ruimtelijkeplannen.nl en ter inzage worden gelegd bij de receptie van het gemeentehuis.


    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 8 december 2022.

  12. 7.1.3

    Voorgesteld besluit

    De raad besluit:
    1. Over te gaan tot vaststellen van de nota grondbeleid met de daarbij behorende bijlagen;
    2. Akkoord te gaan met het extern laten uitwerken van een nieuwe nota kostenverhaal gekoppeld aan de invoering van de omgevingswet 2023 ten bedrage van c.a. € 50.000,- ;
    3. Akkoord te gaan met een budget van c.a. € 20.000 voor het reorganiseren van het grondbeleid omtrent volkstuinencomplexen, jachtvergunningen, visrechten en vereenvoudiging van snippergroen.


    Het grondbeleid van de gemeente Moerdijk is dienstbaar aan vele andere beleidsterreinen en vormt het instrumentarium om ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Het grondbeleid wordt vastgelegd in deze nota grondbeleid. In dit document stelt de gemeenteraad de kaders vast waarbinnen het college van B&W en de ambtelijke organisatie het grondbeleid uitvoeren. Moerdijk staat, zoals alle Nederlandse gemeenten, voor grote opgaven waarvoor in de fysieke leefomgeving ruimte moet worden gecreëerd. Hierbij valt te denken aan de energietransitie, klimaatadaptatie, wonen en leefbaarheid. Deze actuele vraagstukken vragen om een passend grondbeleid. Het grondbeleid moet de gemeente in staat stellen om tijdig en adequaat te kunnen inspelen op bestaande en nieuwe opgaven. Hierbij wordt opgemerkt dat grondbeleid geen doel op zich is, maar een middel om de door de gemeente gewenste ruimtelijke en maatschappelijke doelstellingen te realiseren.


    Het voorstel is voldoende besproken en kan als B-stuk naar de raadsvergadering van 8 december 2022.

  13. 7.1.4

    De heer M. Vos uit Moerdijk zal inspreken.

    Voorgesteld besluit

    1. De kadevernieuwing te betrekken bij de scope van het project Waterfront Moerdijk;
    2. Voor deze kadevernieuwing een krediet beschikbaar te stellen van € 2.640.000;
    3. Een afschrijvingstermijn te hanteren voor de kadevernieuwing van 50 jaar;
    4. De kapitaallasten van het krediet kadevernieuwing als volgt te dekken:
      a. De kapitaallasten van € 52.800 in 2024 te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen en het restant van € 6.600 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2024;
      b. De kapitaallasten van € 105.600 in 2025 en volgende jaren te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen en het restant van
      € 13.200 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2025 en volgende jaren;
    5. Met betrekking tot het te activeren bedrag van € 613.000 voor de havenherinrichting als volgt in de dekking te voorzien:
      a. De afschrijvingslast van € 12.260 in 2025 en € 24.520 in 2026 en volgende jaren te dekken uit de middelen in de reserve Maatschappelijk Nut, onderdeel ‘Waterfront Moerdijk’;
      b. De rentelast van € 6.130 in 2025 en € 12.260 in 2026 en volgende jaren te verwerken binnen een sluitende meerjarenbegroting 2025 en volgende jaren;
    6. Het eerder beschikbaar gestelde krediet voor Waterfront Moerdijk te verlagen met € 76.000 en dit
      bedrag vanuit de reserve Maatschappelijk Nut over te hevelen naar de algemene reserve;
    7. De projectexploitatie voor de onderdelen kadevernieuwing en havenherinrichting vast te stellen;
    8. De projectexploitatie (in de vorm van een grondexploitatie) voor de onderdelen woningbouw westzijde en dijkaanpak vast te stellen, hiertoe een budget beschikbaar te stellen van
      € 7.717.000 en deze kosten te dekken uit:
      a. de te verwachten opbrengsten uit grondverkoop van € 1.897.000;
      b. de reserve LPM-gelden tot een bedrag van € 5.252.000;
      c. de algemene reserve tot een bedrag van € 568.000;
    9. De bedragen onder 8b en 8c toe te voegen aan de verliesvoorziening grondexploitaties;
    10. Af te zien van de bijdragen aan de reserve Bovenwijkse Voorzieningen en reserve Ruimtelijke Ontwikkeling;
    11. Het onderhoudsniveau van de haven te verhogen naar niveau A en deels niveau B conform de tekening uit de bijlage;
    12. De verwachte structurele meerkosten voor het beheer en onderhoud á € 24.620 met ingang van 2025 te verwerken binnen een sluitende meerjarenbegroting 2025 en volgende jaren.

    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 8 december 2022.

  14. 7.1.5

    Voorgesteld besluit

    Raadsvoorstel
    Het wijzigen van het omgevingsplan te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders als het betrekking heeft op de hernummering van de regels.


    Publiekssamenvatting
    Op 16 december 2021 heeft de gemeenteraad middels een delegatiebesluit reeds besloten om onder voorwaarden het vaststellen van een omgevingsplan te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Het ging daarbij over de volgende onderwerpen:

    1. Delegatie van de bestaande wijzigingsbevoegdheden onder de Omgevingswet.
    2. Delegatie van het vertalen van verleende omgevingsvergunningen in afwijking van het omgevingsplan.
    3. Delegatie van het vertalen van beleidsregels van de gemeenteraad in het omgevingsplan.
    4. Het onder voorwaarden delegeren van nieuwe ontwikkelingen.
    5. Het delegeren van het nemen van een voorbereidingsbesluit.
      In lijn met dit delegatiebesluit wordt ook het besluit tot hernummering van de regels toegevoegd.

    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 8 december 2022.

  15. 7.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  16. 8
    Sluiting