Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 22 september 2022

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
E.P.H.J. van der Linden
Toelichting

Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

  4. 4

    Mevrouw Koomans-Schreuders heeft een verzoek ingediend tot wijziging van het verslag. De wijziging is tevens een toezegging van het college en leidt tot aanpassing van de actiepuntenlijst.
    De besluitenlijst van d.d. 21 juli 2022 is gewijzigd vastgesteld.

  5. 5

  6. 6

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  7. 6.1
    Stand van zaken grote projecten
  8. 7

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.


    Er zijn geen stukken ter bespreking.

  9. 8
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  10. 8.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.

  11. 8.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  12. 8.1.1a

    Aan de gemeenteraad voor te stellen:

    1. Geen zienswijze bij het Algemeen Bestuur van de Belastingsamenwerking West Brabant in te dienen op de 1e ontwerp-begrotingswijziging BWB 2022,
    2. De verhoging van de bijdrage aan de BWB voor 2022 bij te ramen in de gemeentebegroting 2022 ten laste van de beschikbare begrotingsruimte, en de verhoging voor 2023 en verder van € 32.400 te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2023-2026.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. Geen zienswijze bij het Algemeen Bestuur van de Belastingsamenwerking West Brabant in te dienen op de 1e ontwerp-begrotingswijziging BWB 2022,
    2. De verhoging van de bijdrage aan de BWB voor 2022 bij te ramen in de gemeentebegroting 2022 ten laste van de beschikbare begrotingsruimte, en de verhoging voor 2023 en verder van € 32.400 te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2023-2026.

    Het voorstel is voldoende besproken en wordt als A-stuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 6 oktober 2022.

  13. 8.1.1b

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. Een thuiswerkbudget van € 126.000 beschikbaar te stellen, waaruit de thuiswerkplekvergoedingen aan het personeel verstrekt kunnen worden, en dit budget te verdelen als volgt: in 2022 € 66.000 en in 2023 € 60.000;
    2. Een investeringskrediet van € 120.000 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van ICT-middelen, te gebruiken door het personeel op de thuiswerkplek, en dit af te schrijven in 5 jaar;
    3. De kosten van het thuiswerkbudget in 2022 bij te ramen in de begroting 2022 ten laste van de begrotingsruimte, en de kosten in 2023 te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2023 – 2026;
    4. De kapitaallasten van de investering van € 120.000 in 2022 te dekken uit de begrotingsruimte en in 2023 en verder te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2023 – 2026.
    5. De kosten van de internetvergoeding in 2022 van € 30.000 bij te ramen ten laste van de begrotingsruimte en voor 2023 en verder van € 58.750 per jaar te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2023-2026.

    (Publieks)Samenvatting
    Gemeente Moerdijk wil een flexibele, wendbare en moderne werkgever zijn. Zij wil de goede ervaringen van het thuiswerken behouden, met veel autonomie voor de medewerker en het goed benutten van de digitale mogelijkheden. Vanuit onze Visie op werken ondersteunen wij een hybride werkvorm voor onze organisatie: deels op kantoor en deels vanuit huis werken.
    Om aan te kunnen sluiten op deze ontwikkelingen is de Regeling hybride werken uitgewerkt.
    De regeling voorziet in een thuiswerkbudget voor het inrichten van een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek en het in bruikleen beschikbaar stellen van ICT-middelen zoals een toetsenbord, muis, beeldscherm en laptopstandaard.


    Aan plaats- en tijdonafhankelijk werken zijn wettelijke vereisten verbonden. Met de voorwaarden en middelen zoals beschreven in de Regeling hybride werken, voldoen we aan de verplichting vanuit de Arbowet en Burgerlijk Wetboek en maken we het voor medewerkers mogelijk om op een gezonde en veilige manier ook vanuit huis te werken.
    De raad wordt gevraagd om hiervoor de financiële middelen beschikbaar te stellen.


    Het voorstel is voldoende besproken en wordt als A-stuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 6 oktober 2022.

  14. 8.1.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  15. 8.2
    Blok 2, ondernemen en leefomgeving (richttijden: 20.05 - 21.15 uur)
  16. 8.2.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  17. 8.2.1a

    Voorgesteld besluit

    Het beleid uit paragraaf 6.2.10. Visie buitengebied ten aanzien van het huisvesten van arbeidsmigranten te versoepelen onder de volgende voorwaarden:

    • Het moet gaan om arbeiders van het eigen agrarisch bedrijf;
    • Het maximaal aantal te huisvesten personen, wordt afgestemd op de omvang en ligging van het bedrijf, de bereikbaarheid van de locatie en de parkeervoorzieningen;
    • Er moet voldaan worden aan de normen van het AKF-keurmerk, met uitzondering van huisvesting op een recreatieterrein. Dit is niet toegestaan;
    • Parkeren dient op eigen terrein te worden opgelost;
    • De huisvesting moet goed landschappelijk worden ingepast, op basis van de ontwerprichtlijnen uit het Landschapskwaliteitsplan;
    • De aanvrager voert een goede omgevingsdialoog met de omgeving.

    (Publieks)Samenvatting
    In de Visie buitengebied, vastgesteld op 14 juli 2016, is onder andere het beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten op agrarische bedrijven beschreven. Het uitgangspunt is huisvesting in bestaande woningen in de kernen. Als dat niet mogelijk is, mogen onder voorwaarden units op het erf worden geplaatst. Het vinden van woningen in de kernen is op dit moment lastig. Het huren van woonunits is voor veel agrarisch ondernemers een dure opgave, zeker met de aanvullende investering in goede voorzieningen en een goede landschappelijke inpassing.
    De gemeenteraad besluit het beleid uit de visie te heroverwegen, alleen voor de huisvesting van arbeiders van het eigen agrarisch bedrijf. Onder voorwaarden mogen deze arbeiders ook in stacarvans/chalets op het eigen terrein of in inpandige voorzieningen gehuisvest worden. De gemeenteraad stelt hierbij de normen uit het AKF (Agrarisch Keurmerk Flexwonen) als eis voor een goede huisvesting.


    Het voorstel is voldoende besproken en wordt als C-stuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 6 oktober 2022.

  18. 8.2.1b

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De ingediende zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan Oevers Roode Vaart Zuid ontvankelijk te verklaren;
    2. In te stemmen met de inhoud van de bij dit voorstel behorende “Nota van zienswijzen Ontwerpbestemmingsplan Oevers Roode Vaart Zuid d.d. augustus 2022”;
    3. Op basis van de Nota zienswijzen de ingediende zienswijzen 1 en 2 ongegrond te verklaren;
    4. Op basis van de Nota zienswijzen zienswijze 3 deels gegrond en deels ongegrond te verklaren;
    5. Op dit bestemmingsplan de Crisis- en herstelwet van toepassing te verklaren;
    6. Het ontwerpbestemmingsplan Oevers Roode Vaart Zuid (planidentificatie NL.IMRO.1709.ZBOeversRV-BP30) op basis van de wijzigingen zoals benoemd in de Nota Zienswijzen gewijzigd vast te stellen;
    7. Ten behoeve van het bestemmingsplan geen exploitatieplan vast te stellen;
    8. De planidentificatie van het bestemmingsplan te wijzigen van NL.IMRO.1709.ZBOeversRV-BP30 naar NL.IMRO.1709.ZBOeversRV-BP40.

    (Publieks)Samenvatting
    Het ontwerp van het bestemmingsplan Oevers Roode Vaart en het bijbehorende besluit hogere waarden geluid hebben vanaf 8 juni voor de periode van 6 weken ter inzage gelegen. Op het ontwerpbesluit hogere waarden geluid zijn geen zienswijzen ingediend. Op het ontwerpbestemmingsplan zijn 3 zienswijzen ingediend.
    In de Nota van zienswijzen zijn de zienswijzen samengevat en voorzien van een reactie. Als gevolg van de zienswijzen worden geen wijziging in het juridische onderdelen van het bestemmingsplan (regels en verbeelding) voorgesteld. Wel worden wijzigingen doorgevoerd in de toelichting bij het plan. De gemeenteraad besluit in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen zoals opgenomen in de Nota Zienswijzen. Mede als gevolg van de zienswijzen worden wijzigingen doorgevoerd in het bestemmingsplan.


    Het voorstel is voldoende besproken en wordt als C-stuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 6 oktober 2022.

  19. 8.2.1c

    • In te stemmen met de toevoeging van € 196.000 van het budget Energiemaatregelen aan de reserve Ruimtelijke Ontwikkeling en specifiek te bestemmen voor maatwerkinvesterin-gen in het landschap rondom Langeweg en Zevenbergschenhoek;
    • Voor de uitvoering van deze maatwerkinvesteringen een krediet ter beschikking te stellen van € 196.000 en dit af te schrijven in 20 jaar;
    • De jaarlijkse afschrijvingslasten van € 9.800 vanaf 2023 tot een totaalbedrag van
    € 196.000 te dekken uit de reserve Ruimtelijke Ontwikkeling;
    • De jaarlijkse rentelasten van € 150 vanaf 2023 te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting.

    Voorgesteld besluit

    Het voorstel is voldoende besproken en wordt als A-stuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 6 oktober 2022.

  20. 8.2.1d

    Voorgesteld besluit

    De raad besluit om:

    1. De Nota Bodembeheer 2022-2032 vast te stellen;
    2. De Nota Bodembeheer 2018 en de Nota Bodembeheer PFAS 2020 op het moment van inwerkingtreding van de Nota Bodembeheer 2022-2032 in te trekken.

    De raad heeft besloten Nota Bodembeheer 2022-2032 vast te stellen. Omdat het bevoegd gezag van het Besluit Bodemkwaliteit onder de omgevingswet van de provincie wordt overgedragen naar de gemeente, moet de gemeente zelf regels opstellen. Regionaal is het initiatief genomen om een uniforme nota voor de hele regio op te stellen.
    In de Nota Bodembeheer 2022-2032 zijn regels opgenomen met als doel de bodem binnen gemeente Moerdijk te beschermen en de uitvoering van werken met grondverzet binnen de gemeente Moerdijk te vereenvoudigen.


    Het voorstel is voldoende besproken en wordt als C-stuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 6 oktober 2022.

  21. 8.2.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  22. 8.3
    Blok 3, mens en maatschappij
  23. 8.3.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.


    Er zijn geen voorstellen in dit blok ter bespreking voor de raad.

  24. 8.3.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.


    Er zijn geen agenda's verbonden partijen ter bespreking in dit blok.

  25. 9
    Sluiting