Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 22 juni 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J. van Brenkelen
Toelichting

FYSIEK DOMEIN:
de verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de commissievoorzitters.
Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

    Besluit

    De heer Schreuders (CU) verzoekt de commissie om bij het vragenhalfuur vragen te stellen over het gebruik van de vlonders in Klundert bij het evenement Klundert op een Kluitje. De commissie gaat daarmee akkoord. De agenda wordt met deze wijziging vastgesteld.

  3. 3

    Zoals telefonisch besproken willen de VVD en CU het vragenuurtje benutten voor een brandende kwestie die niet kan wachten en waar wij gisterenavond mee zijn geconfronteerd. Betreft de vergunning voor Klundert op een Kluitje welke als meer dan 40 jaar in Klundert wordt gehouden. Het evenement wordt nu gehouden op 30 juni t/m 2 juli 2023 in het centrum van Klundert. Wij hebben de navolgende vragen over de verleende vergunning:

    • Waarom heeft de doorlooptijd van de vergunning 14 weken geduurd?

    • Waarom wordt er in de vergunning aangegeven dat er niet meer dan 80 personen op 1 vlonder mogen staan/zitten? Bestuur van de Stichting dient hier op toe te zien, anders handhaving!!!!

    • Is hierover (maximum aantal bezoekers) vooraf contact geweest met het bestuur van deze Stichting?

      Zoals bij een ieder bekend zijn de vlonders geheel vernieuwd. Bij eerdere evenementen, toen de vlonders afgekeurd waren, was er geen beperking van het aantal bezoekers op de vlonders. Ook in 2022 is er een vergunning afgegeven zonder deze beperking. De vlonders waren toen vernieuwd. Wij hebben hierover de navolgende vragen:

    • Is er bij de constructie van de nieuwe vlonders rekening gehouden met het maximaal aantal bezoekers per vlonder?

    • Zo ja, zijn hier constructie tekeningen van?

    • Is hier destijds ook over gesproken met deze Stichting dat het aantal bezoeken zou worden gemaximeerd?

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.

    Besluit

    De besluitenlijst van de commissie van 25 mei 2023 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 5

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  6. 6

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  7. 7
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  8. 7.1
    Blok 1, fysiek domein
  9. 7.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  10. 7.1.1a

    Invulling geven aan de woningbouwambities is één van de speerpunten deze collegeperiode. Recentelijke is aan uw raad een voorstel voorgelegd voor de versterking van de regie op de woningbouw. Naast een voldoende hoeveelheid woningen is de betaalbaarheid van woningen een ander belangrijk aspect. Onlangs heeft het college aan de Stec Groep gevraagd om maatregelen in beeld te brengen die de gemeente aanvullend zou kunnen nemen om tot meer betaalbare woningen te komen. De Stec Groep heeft haar advies medio mei neergelegd in de rapportage ‘Afwegingskader instrumenten betaalbaarheid gemeente Moerdijk dd. 15.05.’23. De Stec groep heeft onder andere gekeken naar wat we als gemeente op dit vlak inmiddels al doen. Zij onderschrijven de reeds ingeslagen weg en ondersteunen bijvoorbeeld de koerswijziging naar een meer risicodragende pro-actieve rol van de gemeente. Grondeigendom is een goed sturingsmiddel op het type woningen dat dan wordt gerealiseerd. De Stec Groep richt zich in haar advisering met name op nieuw te realiseren woningen. Zij geven in hun advies aan dat maatregelen voor betaalbare woningen in de reeds bestaande bouw lastiger zijn en veel minder efficiënt. Het college stelt de gemeenteraad voor om in te stemmen met een uit te werken aanpak ‘Regie op de betaalbaarheid van woningen binnen de gemeente Moerdijk’ door het college, gebaseerd op de rapportage van de Stec Groep. Overigens wel goed om hierbij op te merken dat in de reeds lopende woningbouwplannen al een stevige hoeveelheid ‘betaalbare woningen’ is opgenomen. In de bestaande aanpak is hier ook al aandacht voor.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. In te stemmen met de uitwerking door het college van de aanpak ‘Regie op betaalbaarheid woningen gemeente Moerdijk’, met als basis de rapportage van de Stec Groep ‘Afwegingskader instrumenten betaalbaarheid gemeente Moerdijk dd. 15.05.’23 en met als instrumenten bijvoorbeeld:
    · Een combinatie van zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding en een boetebeding;
    · Periodieke evaluatie van bestaande maatregelen als de starters- en stimuleringsregeling;
    · Onderzoek naar de inzet van het instrument ‘Koopgarant’ of ‘Koopstart’;
    · Opstellen van een (regionale) Huisvestingsverordening, als basis voor maatregelen om woningen gerichter toe te kunnen wijzen (bijvoorbeeld aan eigen inwoners en jeugd);
    · Toepassing van ‘bestemmingsplanrestricties’ (‘Omgevingsplanrestricties’) met betrekking tot percentages prijscategorieën van woningen;
    · Versterking van het instrument Prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie(s);
    · Sturing op de bouwproductie door in overeenkomsten te werken met ‘bouwplichten;
    · Actief gebruik te maken van rijksmiddelen zoals de Woningbouwimpuls (WBI) als instrument om het onrendabele deel bij de bouw van goedkope- en middeldure woningen te dekken;
    · Komen tot een vereveningsfonds/ vereveningsarrangementen (verevening tussen rendabele en niet rendabele ontwikkelingen) bij de actualisatie van de Nota Kostenverhaal;
    2. Het college te verzoeken de gemeenteraad periodiek te informeren over de voortgang;
    3. Jaarlijks deze aanpak te evalueren en de gemeenteraad te informeren over de resultaten;
    4. Bij elk nieuw woningbouwplan expliciet aan te geven welke instrumenten gericht op de betaalbaarheid van woningen zijn toegepast.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken en is rijp voor besluitvorming door de raad. Het onderwerp wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    De gemeenteraad besluit:
    1. In te stemmen met de uitwerking door het college van de aanpak ‘Regie op betaalbaarheid woningen gemeente Moerdijk’, met als basis de rapportage van de Stec Groep ‘Afwegingskader instrumenten betaalbaarheid gemeente Moerdijk dd. 15.05.’23 en met als instrumenten bijvoorbeeld:
    · Een combinatie van zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding en een boetebeding;
    · Periodieke evaluatie van bestaande maatregelen als de starters- en stimuleringsregeling;
    · Onderzoek naar de inzet van het instrument ‘Koopgarant’ of ‘Koopstart’;
    · Opstellen van een (regionale) Huisvestingsverordening, als basis voor maatregelen om woningen gerichter toe te kunnen wijzen (bijvoorbeeld aan eigen inwoners en jeugd);
    · Toepassing van ‘bestemmingsplanrestricties’ (‘Omgevingsplanrestricties’) met betrekking tot percentages prijscategorieën van woningen;
    · Versterking van het instrument Prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie(s);
    · Sturing op de bouwproductie door in overeenkomsten te werken met ‘bouwplichten;
    · Actief gebruik te maken van rijksmiddelen zoals de Woningbouwimpuls (WBI) als instrument om het onrendabele deel bij de bouw van goedkope- en middeldure woningen te dekken;
    · Komen tot een vereveningsfonds/ vereveningsarrangementen (verevening tussen rendabele en niet rendabele ontwikkelingen) bij de actualisatie van de Nota Kostenverhaal;
    2. Het college te verzoeken de gemeenteraad periodiek te informeren over de voortgang;
    3. Jaarlijks deze aanpak te evalueren en de gemeenteraad te informeren over de resultaten;
    4. Bij elk nieuw woningbouwplan expliciet aan te geven welke instrumenten gericht op de betaalbaarheid van woningen zijn toegepast.

  11. 7.1.1b

    Het fietspad Moerdijk – Zevenbergen is onderdeel van Programma Fiets- en Wandelpadennetwerk. Het fietspad wordt tussen de Koekoeksedijk in Zevenbergen tot aan de kruising met de Appelweg in Moerdijk uitgevoerd als een vrijliggend fietspad van 3,5 meter breed. Tussen de Appelweg en de Kern Moerdijk wordt onderhoud gepleegd aan de bestaande fietspaden in afwachting van de definitieve inrichting van deze verbinding. De kosten gemoeid met de aanleg van het fietspad worden op dit moment geschat op een bedrag van € 7.368.000. Ten opzichte van het in 2017 ‘geoormerkte’ bedrag van € 2.400.000 is dit fors hoger. Dit wordt veroorzaakt omdat de scope van het project ten opzichte van 2017 danig gewijzigd is. Binnen het programma “Fiets- en Wandelpadennetwerk” is nog een bedrag beschikbaar van € 1.305.000. Naast het inzetten van dit bedrag en het eerder al geoormerkte bedrag van € 2.400.000 , stelt de gemeenteraad een extra budget beschikbaar van bijna € 3,7 miljoen.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. Akkoord te gaan met het definitief ontwerp en de realisatie van het fietspad Moerdijk – Zevenbergen voor een bedrag van € 7.368.000, op basis van de bijgewerkte uitgangspunten;
    2. Het resterend budget van € 1.305.000 van het Programma Fiets- en Wandelpadennetwerk in te zetten op deze verbinding;
    3. Een aanvullend budget van € 3.663.000 ter beschikking te stellen;
    4. De kapitaallasten van € 479.000 van deze investering van € 7.368.000 als volgt te dekken:
    a. een bedrag van € 175.500 jaarlijks vrij te laten vallen uit de reserve Maatschappelijk Nut;
    b. het restant van € 303.500 vanaf 2027 te verwerken binnen een sluitende begroting.
    c. voor 2026 in de begroting rekening te houden met de lasten genoemd onder a. en b. tot 50% van deze bedragen.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp moet nog verder bediscussieerd worden in de raadsvergadering. Het onderwerp wordt als C-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    De gemeenteraad besluit:
    1. Akkoord te gaan met het definitief ontwerp en de realisatie van het fietspad Moerdijk – Zevenbergen voor een bedrag van € 7.368.000, op basis van de bijgewerkte uitgangspunten;
    2. Het resterend budget van € 1.305.000 van het Programma Fiets- en Wandelpadennetwerk in te zetten op deze verbinding;
    3. Een aanvullend budget van € 3.663.000 ter beschikking te stellen;
    4. De kapitaallasten van € 479.000 van deze investering van € 7.368.000 als volgt te dekken:
    a. een bedrag van € 175.500 jaarlijks vrij te laten vallen uit de reserve Maatschappelijk Nut;
    b. het restant van € 303.500 vanaf 2027 te verwerken binnen een sluitende begroting.
    c. voor 2026 in de begroting rekening te houden met de lasten genoemd onder a. en b. tot 50% van deze bedragen.

  12. 7.1.1c

    Voor de verdere realisatie van het Logistiek Park Moerdijk (LPM) is het noodzakelijk om de Moerdijkseweg aan de openbaarheid te onttrekken. Deze weg zal uiteindelijk zijn functie verliezen, doordat het gebied waarin hij ligt zal worden herontwikkeld. De functie van de Moerdijkseweg als doorgaande weg tussen Binnenmoerdijksebaan en Lapdijk zal worden overgenomen door de nog aan te leggen zogeheten Gebiedsontsluitingsweg (GOW), genaamd: ‘Nieuwe Moerdijkseweg’. Om deze GOW echter tussen Lapdijk en het terrein van De Gouden Leeuw aan te kunnen leggen zal het aldaar aanwezige truckpompstation “Truck Easy” verplaatst moeten worden. De huidige Moerdijkseweg is een beeld om (een deel) van dat truckpompstation en vrachtwagenparkeren te alloceren. Dit is de reden dat Havenbedrijf Moerdijk nu gevraagd heeft de Moerdijkseweg aan de openbaarheid te onttrekken. Dan kan op zo kort mogelijke termijn een start van de herontwikkeling ter plekke worden gemaakt. De doorgaande functie van de Moerdijkseweg kan tijdelijk worden vervuld door een omleidingsroute via de Westelijke Parallelweg. Havenbedrijf Moerdijk en gemeente nemen tijdelijke maatregelen op de omleidingsroute om het extra verkeersaanbod in goede en veilige banen te begeleiden. Er zijn gedurende de terinzagelegging geen zienswijzen binnengekomen op het ontwerpraadsvoorstel.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:

    1. Op verzoek van Havenbedrijf Moerdijk de Moerdijkseweg tussen Binnenmoerdijksebaan en Lapdijk te onttrekken aan het openbaar verkeer op grond van artikel 9 en artikel 11 van de Wegenwet en conform de bijgesloten situatietekening. Dit in verband met de voorgenomen start van de ontwikkeling van deelgebied 4 & 5 van het LPM; 
    2. In te stemmen met de Nota van beantwoording zienswijzen; 
    3. Dit besluit zo spoedig mogelijk te publiceren voor beroep.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken en is rijp voor besluitvorming door de raad. Het onderwerp wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    De gemeenteraad besluit:

    1. Op verzoek van Havenbedrijf Moerdijk de Moerdijkseweg tussen Binnenmoerdijksebaan en Lapdijk te onttrekken aan het openbaar verkeer op grond van artikel 9 en artikel 11 van de Wegenwet en conform de bijgesloten situatietekening. Dit in verband met de voorgenomen start van de ontwikkeling van deelgebied 4 & 5 van het LPM;
    2. In te stemmen met de Nota van beantwoording zienswijzen;
    3. Dit besluit zo spoedig mogelijk te publiceren voor beroep.
  13. 7.1.1d

    Op 13 september 2022 hebben wij besloten medewerking te verlenen aan het onderzoeken van de haalbaarheid van het principeverzoek met betrekking tot mogelijke woningbouw ontwikkeling aan de Koning Haakonstraat 10-12 te Moerdijk.


    De locatie is momenteel een braakliggend terrein van de voormalige breifabriek in de kern Moerdijk. Afgelopen periode zijn op het terrein de opstallen gesloopt en de bomen gerooid. De ambitie is het realiseren van een woningbouwprogramma van 5 goedkope-, 11 middel dure- en 8 dure koopwoningen. Dit woningbouwprogramma wordt als uitgangspunt gehanteerd voor het op te stellen haalbaarheidsonderzoek.


    De raad wordt voorgesteld het startdocument met daarin de kaders voor het haalbaarheidsonderzoek vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit


    1. Het ‘Startdocument P207 Koning Haakonstraat Moerdijk’ vast te stellen.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken en is rijp voor besluitvorming door de raad. Het onderwerp wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    Gevraagd raadsbesluit


    1. Het ‘Startdocument P207 Koning Haakonstraat Moerdijk’ vast te stellen.

  14. 7.1.1e

    In 2014 is de eerste archeologische waardenkaart voor de gemeente Moerdijk opgesteld. Waar nodig zijn deze verwachtingen later opgenomen in bestemmingsplannen als archeologische dubbelbestemming. Deze kaart is nu geactualiseerd. De vrijstellingsgrenzen voor archeologisch onderzoek die bij de verwachtingswaarden horen, zijn verwoord in een beleidsregel. De kaart en dit beleid zijn vastgesteld door de gemeenteraad. Hierdoor kunnen bij aanvragen om een omgevingsvergunning, de nieuwe vrijstellingsgrenzen gebruikt worden. De vrijstellingsgrenzen zijn ten opzichte van de bestaande kaart in de meeste gevallen, verruimd.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit 
    1. Akkoord te gaan met de inhoud van de beleidsregel “Update Uitvoeringskader erfgoed deel archeologie”. 
    2. De geactualiseerde archeologiekaart vast te stellen. 
    3. De Erfgoedverordeningen met de nieuwe beleidsgrenzen, vast te stellen. 
    4. Te bepalen dat alleen als het vigerende bestemmingsplan een afwijkingsmogelijkheid kent (voorbeeld in bijlage 9), deze toe te passen en dan gebruik te maken van de geactualiseerde archeologiekaart en -beleid. 
     5. Te bepalen dat alleen afgeweken wordt van het vigerende bestemmingsplan, wanneer de geactualiseerde kaart en het beleid, ruimere vrijstellingsgrenzen kent voor het betreffende perceel.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken en is rijp voor besluitvorming door de raad. Het onderwerp wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    Gevraagd raadsbesluit
    1. Akkoord te gaan met de inhoud van de beleidsregel “Update Uitvoeringskader erfgoed deel archeologie”.
    2. De geactualiseerde archeologiekaart vast te stellen.
    3. De Erfgoedverordeningen met de nieuwe beleidsgrenzen, vast te stellen.
    4. Te bepalen dat alleen als het vigerende bestemmingsplan een afwijkingsmogelijkheid kent (voorbeeld in bijlage 9), deze toe te passen en dan gebruik te maken van de geactualiseerde archeologiekaart en -beleid.
    5. Te bepalen dat alleen afgeweken wordt van het vigerende bestemmingsplan, wanneer de geactualiseerde kaart en het beleid, ruimere vrijstellingsgrenzen kent voor het betreffende perceel.

  15. 8
    Sluiting