Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

woensdag 26 april 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
E.P.H.J. van der Linden
Toelichting

BESTUURLIJK EN SOCIAAL DOMEIN: de definitieve verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de agendacommissie.


Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.

    Besluit

    De besluitenlijst van de commissievergadering van 16 maart 2023 wordt gewijzigd vastgesteld. Bij de aanwezigen wordt de partij achter C.G. Schreuders gewijzigd in PvdA.

  5. 5

  6. 6

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen.

  7. 6.1

    Voorgesteld besluit

    t.k.a.

    Besluit

    Het overzicht algemene reserve, nieuw beleid en begrotingsresultaat 2023 wordt ter kennisgeving aangenomen.

  8. 7

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  9. 7.1

    De fractie van de PvdA Moerdijk wenst dit onderwerp te bespreken. De motivatie die hiervoor is aangeleverd is:

    • Dat in de raadsinformatiebrief onvoldoende wordt teruggeblikt op de gebeurtenissen.
    • Meerdere partijen hebben aangedrongen op toetsing door een externe ter zake deskundige partij van de financiële gegevens die de Waarden aanleverde wethouder door de medezeggenschapsraad van de Mariaschool was geïnformeerd. Het college van B&W kon daarvan op de hoogte zijn door de motie die hierover in de gemeenteraadsvergadering d.d. 8 maart 2022 is ingediend.
    • De wethouder onderwijs is al voor maart 2022 door de medezeggenschapsraad van de Mariaschool geïnformeerd dat zij, noch de advocaat die hen bijstond, een officieel vastgestelde begroting voor het jaar 2023 hadden ontvangen Zij vertelden hem dat zij alleen cijferoverzichten met een wisselende inhoud te zien hadden gekregen. Tijdens de gemeenteraadsvergadering hield de wethouder onderwijs een begroting van De Waarden over de Mariaschool omhoog die niet was toegevoegd aan de stukken. Na afloop van de vergadering wilde de wethouder dit stuk ook niet verstrekken aan de gemeenteraad om dat het hem vertrouwelijk ter hand was gesteld.
    • De werkwijze van schoolbestuur De Waarden in deze kwestie vraagt voor het heden en de toekomst om een gemeentebestuur dat een stevige partner is in het doorvragen en toetsen op door dit bestuur ingebrachte informatie bij de dossiers over onderwijs waarbij voor de gemeente en haar inwoners een groot belang ligt, zoals bij het vaststellen van het Integraal Huisvestingsplan bijvoorbeeld of bij de evaluatie en hernieuwing van de Lokale Educatieve Agenda en dergelijke.
  10. 7.2

    De fracties CDA, BBM/BBB en de CU willen de RIB Plan van Aanpak Toekomstvisie Zwembaden agenderen ter bespreking met de wethouder. De voorliggende vraag is of het college gehandeld heeft conform het raadsbesluit van destijds. Inmiddels is er in de kern Klundert behoorlijk wat commotie ontstaan over de informatie in de pers alsmede de toelichting bij de vergadering van de Stadstafel van 3 april jl.


    Er hebben zich 6 insprekers gemeld.

    1. Jolanda Schreuders namens SOVAK en ouderinitiatief “Wonen in Klundert”
    2. Benno Donkers namens Sportvereniging Het Rooie Paerd
    3. Anja Buijtenhuis namens het ouderinitiatief woon-werkvoorziening voor verstandelijk beperkte mensen Klundert
    4. Anjo van Tilborgh namens Muziekvereniging Determinato
    5. Melten Dekkers namens Stichting Klankbordgroep De Niervaert
    6. Henk Strootman namens Stadstafel Klundert
  11. 8
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  12. 8.1
    Blok 2, sociaal domein
  13. 8.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  14. 8.1.1a

    Gemengd Wonen in De Boezem in Bosselaar Zuid is een wooninitiatief waarin Woonkwartier, Sovak, Zintri en Surplus Welzijn samenwerken om mensen met en zonder ondersteuningsvraag in een zorgzame gemeenschap te laten samenwonen en deze gemeenschap te verbinden met de wijk. Zo’n zorgzame gemeenschap ontstaat niet vanzelf. Een krachtteam bestaande uit zorgmedewerkers, breed sociaal beheer van de woningcorporatie en een community builder werken hier samen met de bewoners aan. Vanaf 1 april 2023 wonen alle bewoners in De Boezem in Bosselaar Zuid. De begroting van het project is in het eerste jaar nog niet sluitend. De raad wordt gevraagd om een eenmalige bijdrage van € 26.000 uit de reserve Sociaal Domein beschikbaar te stellen om dit innovatieve project waarin wonen, welzijn en zorg samenkomen, mogelijk te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor 2023 een eenmalige bijdrage van € 26.000 beschikbaar stellen voor de community builder in het gemengd wonen project De Boezem in Bosselaar Zuid (Zevenbergen);
    2. Deze eenmalige bijdrage van € 26.000 te dekken uit de reserve Sociaal Domein.

    Besluit

    1. Voor 2023 een eenmalige bijdrage van € 26.000 beschikbaar stellen voor de community builder in het gemengd wonen project De Boezem in Bosselaar Zuid (Zevenbergen);
    2. Deze eenmalige bijdrage van € 26.000 te dekken uit de reserve Sociaal Domein.
    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 11 mei 2023.

  15. 8.1.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  16. 8.1.2a

  17. 8.1.2b

  18. 8.1.2c

  19. 8.1.2d

  20. 8.2

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.

  21. 8.2.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  22. 8.2.1a

    Versterking van de huidige capaciteit voor de inzet van gemeentelijke Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) is wenselijk, vanwege de ontwikkelingen in de samenleving en door de bewegingen binnen het werkveld. BOA’s worden, naast gebiedsgericht toezicht voor de leefbaarheid in de kernen, steeds vaker ingezet ter ondersteuning van de politie en andere samenwerkingspartners. Dit gaat op dit moment ten koste van de gewenste zichtbaarheid en wijktoezichtsprojecten. In lijn met het op 7 juli 2022 aangenomen kadervoorstel wordt de raad voorgesteld het gemeentelijk toezicht (inclusief handhaving) te gaan versterken. Dit kan door een uitbreiding van 5 naar 8 formatieplaatsen. Aanvullend wordt een senior BOA ingezet, die als meewerkend voorman/voorvrouw verantwoordelijk is voor de directe operationele aansturing. In de meerjarenbegroting 2023-2026 is reeds een bedrag van 250.000 euro opgenomen. Dit bedrag kan ter dekking van het raadsbesluit worden ingezet.

    Voorgesteld besluit

    De raad besluit:

    1. In te stemmen met de versterking van de inzet van gemeentelijke BOA’s door:
      a. Structurele uitbreiding van de BOA capaciteit (team VVTH) met 3 fte;
      b. Structurele uitbreiding van de hieraan gekoppelde administratief juridische ondersteuning met € 38.000;
      c. Structurele uitbreiding van het budget voor uitrusting/voertuigen/training met € 20.000;
    2. De jaarlijkse kosten van € 125.000 in 2023 en € 250.000 in 2024 en verdere jaren te dekken uit de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen en het restant van € 125.000 wat voor 2023 gereserveerd staat vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2023.

    Besluit

    De raad besluit:

    1. In te stemmen met de versterking van de inzet van gemeentelijke BOA’s door:
      a. Structurele uitbreiding van de BOA capaciteit (team VVTH) met 3 fte;
      b. Structurele uitbreiding van de hieraan gekoppelde administratief juridische ondersteuning met € 38.000;
      c. Structurele uitbreiding van het budget voor uitrusting/voertuigen/training met € 20.000;
    2. De jaarlijkse kosten van € 125.000 in 2023 en € 250.000 in 2024 en verdere jaren te dekken uit de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen en het restant van € 125.000 wat voor 2023 gereserveerd staat vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2023.
    3. Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 11 mei 2023.
  23. 8.2.1b

    Er ligt een maatschappelijke opdracht om georganiseerde (drugs-)criminaliteit in de zeehavens structureel aan te pakken en te investeren in preventieve en repressieve maatregelen. Er moet nadrukkelijk gewerkt worden aan bewustwording en samenwerking in deze bestrijding door zowel de verschillende publieke als private partijen, waarbij de belangen van deze partijen parallel lopen aan elkaar. De aanpak valt onder vijf door het ministerie aangewezen Mainports te weten de haven van Rotterdam, de luchthaven Schiphol, Sierteelt sector, het Noordzeekanaal gebied en dus de zeehavens in Zeeland en West-Brabant.


    De zeehavens van Zeeland (Borsele, Terneuzen en Vlissingen) en West-Brabant (Moerdijk) trekken samen op, in de zogenoemde Mainportaanpak, waarin alle participerende partijen zich inzetten om de kwetsbaarheden te bestrijden, om daardoor ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. Hierbij te denken aan het voorkomen van in-, door- en uitvoer van cocaïne en (grondstoffen voor) synthetische drugs.


    De activiteiten sluiten aan op het beleid van het ministerie van J&V op het gebied van veiligheid en criminaliteitsbestrijding. De plannen zien namelijk op het terugdringen van drugssmokkel via de grote havens in Zeeland — West-Brabant. De aanpak is gericht op het versterken van de beveiliging van de zeehavens Vlissingen, Borsele en Terneuzen, het doorontwikkelen van de beveiligingsschil van de zeehaven Moerdijk middels de inzet van beveiligingscamera's, invoering van biometrische toegangscontrole, verbetering van hekwerken en de inzet van (beveiligings-)drones. Er wordt onderzocht welke fenomenen van (grensoverschrijdende) ondermijnende criminaliteit zich voordoen. Deze activiteiten leveren een substantiële bijdrage aan het terugdringen van (de gelegenheid tot) drugssmokkel.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de mainportaanpak en de toegekende subsidie middels het in de bijlage toegevoegde meerjarenprogramma Mainport Zeehavens Zeeland – West-Brabant 2023-2030 en de toekenningsbrieven.
    2. In te stemmen met het inzetten van de incidentele en structurele gelden die vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn toebedeeld aan de Mainport Zeeland-West-Brabant voor de jaren 2023-2030.
    3. In 2023 een budget beschikbaar te stellen van € 795.000.
    4. Vanaf 2024 tot in ieder geval 2030 een budget beschikbaar te stellen van € 350.000 per jaar.
    5. Deze lasten te dekken middels de bijdrage vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de mainportaanpak en de toegekende subsidie middels het in de bijlage toegevoegde meerjarenprogramma Mainport Zeehavens Zeeland – West-Brabant 2023-2030 en de toekenningsbrieven.
    2. In te stemmen met het inzetten van de incidentele en structurele gelden die vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn toebedeeld aan de Mainport Zeeland-West-Brabant voor de jaren 2023-2030.
    3. In 2023 een budget beschikbaar te stellen van € 795.000.
    4. Vanaf 2024 tot in ieder geval 2030 een budget beschikbaar te stellen van € 350.000 per jaar.
    5. Deze lasten te dekken middels de bijdrage vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 11 mei 2023.

  24. 8.2.1c

    Op grond van artikel 14 uit de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) stelt het bestuur van een veiligheidsregio eenmaal in de vier jaar een beleidsplan vast. Dit beleidsplan staat niet op zichzelf, maar heeft een wederkerige relatie met het regionaal risicoprofiel, regionaal crisisplan, multi opleiden trainen oefenen (MOTO) beleidsplan en het dekkings- en  spreidingsplan.
    De Veiligheidsregio Midden- en West- Brabant deelt haar (beleids)plannen voor de beleidsperiode 2023-2027 met het college en de gemeenteraad van de gemeenten welke participeren in de gemeenschappelijke regeling VRMWB en vraagt hen een zienswijze in dienen op deze plannen. De raad wordt geadviseerd geen nadere zienswijze in te dienen en het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West- Brabant te steunen in het besluit de plannen definitief vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Geen nadere zienswijze in te dienen en het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West- Brabant te steunen in het besluit de plannen vast te stellen.

    Besluit

    Geen nadere zienswijze in te dienen en het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West- Brabant te steunen in het besluit de plannen vast te stellen.


    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 11 mei 2023.

  25. 8.2.1d

    De raad wordt gevraagd om de financiële middelen beschikbaar teDe raad wordt gevraagd om de financiële middelen beschikbaar te stellen voor de inzet van een beveiliger host tijdens openingstijden van het gemeentehuis. stellen voor de inzet van een beveiliger host tijdens openingstijden van het gemeentehuis.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. Een budget beschikbaar te stellen voor de inzet van een beveiliging host tijdens de openingstijden van het gemeentehuis, en wel als volgt: in 2023 incidenteel € 70.000,- en in 2024 en verder € 95.000,- per jaar;
    2. De kosten voor de inzet van een beveiliging host in 2023 bij te ramen in de begroting 2023 ten laste van de begrotingsruimte, en de kosten in 2024 en verder te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2024 – 2027.

    Gemeente Moerdijk wil voor haar klanten en medewerkers een veilige omgeving en werkomgeving bieden. Klantvriendelijkheid moet hand in hand gaan met de veiligheid voor klant en medewerker. De Arbowet vormt de basis voor een veilige werkomgeving. Uitgangspunt is dat medewerkers veilig en gezond moeten kunnen werken binnen onze organisatie. Uit onderzoek blijkt dat er een toename is van agressie tegenover politieke ambtsdragers en medewerkers in het openbaar bestuur. Er is in kaart gebracht wat er nodig is om de veiligheid en het gevoel van veiligheid te vergroten. De eerste focus richt zich op de veiligheid in de publiekshal.

    Besluit

    Gevraagd raadsbesluit

    1. Een budget beschikbaar te stellen voor de inzet van een beveiliging host tijdens de openingstijden van het gemeentehuis, en wel als volgt: in 2023 incidenteel € 70.000,- en in 2024 en verder € 95.000,- per jaar;
    2. De kosten voor de inzet van een beveiliging host in 2023 bij te ramen in de begroting 2023 ten laste van de begrotingsruimte, en de kosten in 2024 en verder te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2024 – 2027.

    Het voorstel is voldoende besproken en kan als C-stuk naar de raadsvergadering van 11 mei 2023.

  26. 8.2.1e

    Onderzoek heeft uitgewezen dat er momenteel onvoldoende bluswatervoorzieningen aanwezig zijn op het industrieterrein Dintelmond. Hiermee wordt niet voldaan aan de richtlijnen zoals gesteld in de handreiking bluswatervoorziening. Conform de Wet veiligheidsregio’s is de gemeente verantwoordelijk voor de aanwezigheid van voldoende bluswater binnen dit gebied. Het college van B&W is voornemens vijf geboorde putten te realiseren ten behoeve van de bluswatervoorziening op industrieterrein Dintelmond. Door het aanbrengen van vijf geboorde putten op het industrieterrein ten behoeve van het leveren van (aanvullend) bluswater kunnen eventuele branden op het terrein beter en sneller worden bestreden.
    De raad wordt geadviseerd ten behoeve van het realiseren van extra bluswatervoorzieningen op het industrieterrein Dintelmond financiën beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Ten behoeve van het realiseren van extra bluswatervoorzieningen op het industrieterrein Dintelmond een krediet beschikbaar te stellen van € 50.000 en € 2.100 per jaar aan
    onderhoudsbudget in de meerjarenbegroting 2024 en verder opnemen;
    2. De totale lasten in 2023 van € 1.750 te dekken uit de stelpost nieuw beleid en het restant van € 350 wat hiervoor gereserveerd staat vrij laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2023 en de totale jaarlijkse lasten vanaf 2024 van € 5.600 voor € 4.200 te dekken uit de stelpost nieuw beleid en het restant van € 1.400 te verwerken in een sluitende (meerjaren)begroting 2024 en verder.

    Besluit

    1. Ten behoeve van het realiseren van extra bluswatervoorzieningen op het industrieterrein Dintelmond een krediet beschikbaar te stellen van € 50.000 en € 2.100 per jaar aan
    onderhoudsbudget in de meerjarenbegroting 2024 en verder opnemen;
    2. De totale lasten in 2023 van € 1.750 te dekken uit de stelpost nieuw beleid en het restant van € 350 wat hiervoor gereserveerd staat vrij laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2023 en de totale jaarlijkse lasten vanaf 2024 van € 5.600 voor € 4.200 te dekken uit de stelpost nieuw beleid en het restant van € 1.400 te verwerken in een sluitende (meerjaren)begroting 2024 en verder.


    Het voorstel is voldoende besproken en kan als A-stuk naar de raadsvergadering van 11 mei 2023.

  27. 8.2.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  28. 8.2.2a

  29. 8.2.2b

  30. 8.2.2c

  31. 9
    Sluiting