Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 29 juni 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
P. Stehouwer
Toelichting

MENS & MAATSCHAPPIJ EN BESTUURLIJK DOMEIN: de verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de agendacommissie.


Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

    Besluit

    De agenda is ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend.  Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.


    De heer Schreuders (ChristenUnie) en mevrouw Pas (PvdA) hebben vragen gesteld over basisschool Het Kompas in Heijningen. Deze vragen zijn als bijlage bijgevoegd.

  4. 5

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  5. 5.1

  6. 5.2

    De Werkgroep Raadscommunicatie doet aan de commissie een korte terugkoppeling over wat is besproken in hun laatste overleg.

  7. 5.3

    De Klankbordgroep Verbouwing gemeentehuis doet aan de commissie een korte terugkoppeling over wat is besproken in hun laatste overleg.

  8. 5.4

    De Klankbordgroep Binnensportaccommodaties doet aan de commissie een korte terugkoppeling over wat is besproken in hun laatste overleg.

  9. 6

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  10. 6.2

    Ter bespreking ligt de eerste versie van de gedragscode voor raads- en burgerleden voor. Dit is een uitwerking van de bijeenkomst van 9 maart jl. Op basis van de gemaakte opmerkingen wordt de gedragscode aangepast en ter besluitvorming voorgelegd in het najaar.

  11. 7
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  12. 7.2
    Blok 2, sociaal domein
  13. 7.2.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  14. 7.2.1a

    De opvanglocaties voor asielzoekers in Nederland zitten overvol. In juni 2022 is de asielcrisis tot nationale crisis uitgeroepen en inmiddels is ook een wet in voorbereiding (de Spreidingswet) die gemeenten een wettelijke taak geeft in de asielketen. Vooruitlopend daarop worden gemeenten gevraagd om mee te helpen de asielcrisis te bestrijden door het bieden van opvangplekken. In 2022 heeft de gemeente tussen juli en oktober crisisnoodopvang geboden. Om een meer structurele bijdrage te kunnen leveren aan de humanitaire crisis en om regie op deze opgave te kunnen voeren, is het college in gesprek gegaan met het COA om voor een periode van 10 tot maximaal 15 jaar een opvanglocatie voor asielzoekers (en statushouders die wachten op een woning) te realiseren in de gemeente. Het college stelt de gemeenteraad voor om op de locatie Schansdijk een opvanglocatie te laten realiseren door het COA met plek voor maximaal 200 asielzoekers en/of statushouders. De gemeente maakt afspraken met het COA over onder meer de randvoorwaarden, exploitatie, veiligheid, en maatschappelijke inpassing. Het COA bouwt en exploiteert de locatie, waarvan het de verwachting is dat deze ongeveer een jaar na start van de vergunningaanvraag in gebruik kan worden genomen.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:

    1. In te stemmen met het realiseren van een opvanglocatie aan de Schansdijk voor een periode van maximaal 15 jaar voor maximaal 200 capaciteitsplaatsen voor opvang van asielzoekers en statushouders in afwachting van een eigen woning in de gemeente waaraan zij zijn gekoppeld onder voorbehoud van:

    a. overeenstemming met het COA over de afspraken in de bestuursovereenkomst en de aanvullende werkafspraken
    b. overeenstemming met het COA over de huurovereenkomst en het recht van opstal
    2. De gemaakte voorbereidingskosten van € 40.000 en de toekomstige voorbereidingskosten te dekken uit de reserve nieuwkomers.
    3. Het college te verzoeken de voorbereiding met het COA voortvarend op te pakken en de benodigde overeenkomsten met het COA af te sluiten.

    Besluit

    De raad wordt gevraagd:

    1. In te stemmen met het realiseren van een opvanglocatie aan de Schansdijk voor een periode van maximaal 15 jaar voor maximaal 200 capaciteitsplaatsen voor opvang van asielzoekers en statushouders in afwachting van een eigen woning in de gemeente waaraan zij zijn gekoppeld onder voorbehoud van:

      a. overeenstemming met het COA over de afspraken in de bestuursovereenkomst en de aanvullende werkafspraken
      b. overeenstemming met het COA over de huurovereenkomst en het recht van opstal
      2. De gemaakte voorbereidingskosten van € 40.000 en de toekomstige voorbereidingskosten te dekken uit de reserve nieuwkomers.
      3. Het college te verzoeken de voorbereiding met het COA voortvarend op te pakken en de benodigde overeenkomsten met het COA af te sluiten.


    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als C-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  15. 7.2.1b

    De gemeente wil samen met Stichting De Waarden, Stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant, Stichting Kibeo (kinderopvangorganisatie) en Stichting Buurthuis Irene op de huidige locatie van voetbalvereniging Kogelvangers een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) realiseren. De combinatie van diverse activiteiten onder 1 dak draagt bij aan een steviger sociale structuur in Willemstad. Het voorstel om op deze locatie een MFA te realiseren komt voort uit de vraag om voor het huisvestingsprobleem van basisschool Willem de Zwijger een structurele oplossing te vinden. De gemeente heeft samen met Stichting De Waarden, Stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant, Stichting Kibeo (kinderopvangorganisatie) en Stichting Buurthuis Irene de mogelijkheden onderzocht hoe zij gezamenlijk binnen een nieuw te realiseren multifunctionele accommodatie op de huidige locatie van voetbalvereniging Kogelvangers kunnen participeren. Het Ruimtelijk en Functioneel en Technisch Programma van Eisen zijn de resultaten van dat onderzoek. Op basis hiervan hebben de partijen in een intentieverklaring en een samenwerkingsovereenkomst afspraken gemaakt over de manier waarop zij samen de MFA gaan ontwikkelen en in de toekomst gaan gebruiken. Het college vraagt nu de gemeenteraad om de financiële middelen beschikbaar te stellen voor het uitwerken van het ontwerp van de nieuwe MFA en het voorbereiden en in gang zetten van de planologische procedure. Het betreft een voorbereidingskrediet van € 850.000. Na afronding van het definitief ontwerp zal de gemeenteraad gevraagd worden het investeringskrediet voor het realiseren van de vervangende nieuwbouw beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Gevraagd besluit:

    1. In te stemmen met de inhoud van het haalbaarheidsdocument MFA Willemstad met daarin onder andere opgenomen het ruimtelijk en functioneel en het technisch programma van eisen.
    2. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 850.000,- ten behoeve van het ontwerp van de MFA in Willemstad en het aanstellen van een extern projectmanager die het ontwerpproces gaat aansturen.
    3. Deze voorbereidingskosten als onderdeel van de totale investering te activeren.

    Besluit

    Gevraagd besluit:

    1. In te stemmen met de inhoud van het haalbaarheidsdocument MFA Willemstad met daarin onder andere opgenomen het ruimtelijk en functioneel en het technisch programma van eisen.
    2. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 850.000,- ten behoeve van het ontwerp van de MFA in Willemstad en het aanstellen van een extern projectmanager die het ontwerpproces gaat aansturen.
    3. Deze voorbereidingskosten als onderdeel van de totale investering te activeren.

    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  16. 7.2.1c

    De nota bestaanszekerheid – lokale aanpak armoede 2023-2026 bestrijkt het Moerdijkse armoedebeleid voor de komende vier jaar. Het betreft een herijking van de nota “Een integrale aanpak van armoede en schulden in Moerdijk (2018-2021)”. Vanaf 2021 is er een aparte nota schuldhulpverlening.
    Binnen deze nota ligt de nadruk op preventie van armoede, door het daadwerkelijk voorkomen van armoede en het tijdig signaleren van beginnende armoedeproblematiek. De verbetering van de gemeentelijke dienstverlening draagt hieraan bij, én zorgt er daarnaast voor dat inwoners een kleinere drempel ervaren om naar de gemeente toe te stappen. Er is aandacht voor specifieke risicogroepen en de integraliteit met de andere leefgebieden binnen het sociaal domein.
    In de nota staan de 5 ambities van gemeente Moerdijk centraal om:
    1. Armoede te voorkomen;
    2. De (gevolgen van) armoede te verzachten;
    3. Inwoners perspectief te bieden op een betere toekomst;
    4. Iedereen mee te laten doen in de maatschappij;
    5. De gemeentelijke dienstverlening te verbeteren (in lijn met de Scan Mens en Maatschappij).
    De raad wordt geadviseerd om de nota bestaanszekerheid – lokale aanpak armoede 2023-2026 vast te stellen om bovenstaande ambities te bereiken.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen de nota bestaanszekerheid – lokale aanpak armoede 2023-2026 vast te stellen;
    2. De raad voor te stellen de financiële consequenties voor 2023 te verwerken in de tweede bestuursrapportage 2023;
    3. De raad voor te stellen de financiële consequenties vanaf 2024 te verwerken in de ontwerpbegroting 2024-2027.

    Besluit

    1. De raad voor te stellen de nota bestaanszekerheid – lokale aanpak armoede 2023-2026 vast te stellen;
    2. De raad voor te stellen de financiële consequenties voor 2023 te verwerken in de tweede bestuursrapportage 2023;
    3. De raad voor te stellen de financiële consequenties vanaf 2024 te verwerken in de ontwerpbegroting 2024-2027.


    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  17. 7.2.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  18. 7.2.2a

  19. 7.3

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.

  20. 7.3.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  21. 7.3.1a

    Besluit

    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  22. 7.3.1b

    Elk jaar controleert de accountant de jaarstukken van de gemeente. De raad geeft hierbij een richtlijn mee. Daarbinnen kan de raad speerpunten benoemen waarop de accountants extra nadruk legt bij de controle.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd de navolgende aandachtspunten voor de accountantscontrole 2023 vast te stellen:
    a. De administratieve opzet en uitvoering ten aanzien van de groepen ontheemden en vluchtelingen.
    b. De administratieve opzet van de WOZ-woningen en de uitvoering van de bezwaarafhandeling WOZ en de effecten daarvan voor de tarieven.
    c. De toetsing van de verleende subsidies aan de geldende regelgeving.

    Besluit

    De raad wordt gevraagd de navolgende aandachtspunten voor de accountantscontrole 2023 vast te stellen:
    a. De administratieve opzet en uitvoering ten aanzien van de groepen ontheemden en vluchtelingen.
    b. De administratieve opzet van de WOZ-woningen en de uitvoering van de bezwaarafhandeling WOZ en de effecten daarvan voor de tarieven.
    c. De toetsing van de verleende subsidies aan de geldende regelgeving.
    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  23. 7.3.1c

    De rekenkamer is een van de controlerende instrumenten die de raad tot haar beschikking heeft. Op 1 januari 2024 dient elke gemeente een bemenste rekenkamer te hebben. In het najaar start de werving hiervoor. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het profiel.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:

    1. In te stemmen met het profiel voor voorzitter en leden van de rekenkamer zoals opgenomen in de bijlage
    2. Het budget voor de rekenkamer voor 2024 te stellen op €1 per inwoner.
    3. Dat na een jaar met de rekenkamer wordt geëvalueerd.

    Besluit

    De raad wordt gevraagd:

    1. In te stemmen met het profiel voor voorzitter en leden van de rekenkamer zoals opgenomen in de bijlage
    2. Het budget voor de rekenkamer voor 2024 te stellen op €1 per inwoner.
    3. Dat na een jaar met de rekenkamer wordt geëvalueerd.

    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  24. 7.3.1d

    Voor ligt de eerste begrotingswijziging 2023 van het Regionaal Bureau Leren. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen en akkoord te gaan met de concept 1e begrotingswijziging 2023.


    De fractie van de VVD heeft verzocht om de aanbiedingsbrief over de uitvoering van taken door RBL (actiepunt 23005) bij dit agendapunt te bespreken

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze in te dienen en akkoord te gaan met de concept 1e begrotingswijziging 2023.

    Besluit

    Geen zienswijze in te dienen en akkoord te gaan met de concept 1e begrotingswijziging 2023.


    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  25. 7.3.1e

    De Gemeenschappelijke Regeling GGD West-Brabant heeft de concept 2de begrotingswijziging 2023 en het ontwerp beleidsplan 2023 – 2026 ter zienswijze ingediend bij de gemeenteraad en het college van de gemeente Moerdijk. Het voorstel is om geen zienswijzen in te dienen en akkoord te gaan met de concept 2de begrotingswijziging 2023 en het ontwerp beleidsplan 2023 - 2026.

    Voorgesteld besluit

    Het voorstel is om geen zienswijzen in te dienen en akkoord te gaan met de concept 2de begrotingswijziging 2023 en het ontwerp beleidsplan 2023 - 2026.

    Besluit

    Het voorstel is om geen zienswijzen in te dienen en akkoord te gaan met de concept 2de begrotingswijziging 2023 en het ontwerp beleidsplan 2023 - 2026.


    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  26. 7.3.1f

    Op 11 april 2023 heeft de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) de eerste begrotingswijziging 2023 toegezonden en deelnemers in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze in te dienen.

    Besluit

    Geen zienswijze in te dienen.


    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  27. 7.3.1g

    Besluit

    Het onderwerp is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

  28. 7.3.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  29. 8
    Sluiting