Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 9 februari 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J. van Brenkelen
Toelichting

SOCIAAL EN BESTUURLIJK DOMEIN: de verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de agendacommissie.


Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.

  5. 5

    De gezamenlijke actiepuntenlijst van raads- en commissievergaderingen wordt besproken.

  6. 6

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  7. 6.1
    Stand van zaken grote projecten
  8. 7

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  9. 8
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  10. 8.1
    Blok 1, sociaal domein
  11. 8.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  12. 8.1.1a

    Er hebben zich 3 insprekers gemeld.


    Uw raad wordt gevraagd om in te stemmen met de realisatie van een nieuwe sporthal op de locatie nabij zwembad de Bosselaar. Om de uitwerking en uitvoering van de plannen mogelijk te maken, wordt de raad gevraagd krediet beschikbaar te stellen. De totale investeringskosten voor de realisering van de nieuwe sporthal bedragen € 13.100.000. Vanaf 2027 zijn de jaarlijkse lasten € 191.000 hoger dan waarmee tot op heden rekening was gehouden.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de hoofdopzet voor de nieuwe sporthal op het terrein van zwembad de Bosselaar en deze te laten uitwerken tot een ontwerp bouwplan inclusief inrichting openbare ruimte en vervolgens in uitvoering te nemen.
    2. Hiertoe een krediet beschikbaar te stellen van € 13.100.000.
    3. De kapitaallasten en extra exploitatielasten m.b.t. de nieuwe sporthal als volgt te dekken:

    a. De voor 2024 opgenomen middelen in de stelpost nieuw beleid van € 319.500 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2024;
    b. De voor 2025 opgenomen middelen in de stelpost nieuw beleid van € 579.000 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2025;
    c. De kapitaallasten van € 350.000 en exploitatielasten van € 60.000 in 2026 te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen en het restant van € 164.000 uit deze stelpost vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingsresultaat 2026;
    d. De kapitaallasten van € 700.000 en exploitatielasten van € 60.000 in 2027 en volgende jaren te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen van € 569.000 en het restant bedrag van € 191.000 te verwerken binnen een sluitende (meerjaren)begroting 2027 en volgende jaren.
    4. De extra kosten in verband met het voortgezet gebruik van het sportcomplex in De Borgh van € 70.600 in 2023 en 2024 en van € 45.400 in 2025 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat in deze jaren.
    5. Kennis te nemen van de Memo P197. Toekomstbestendige gymaccommodaties Zevenbergen, fase 1 - alternatieven afwijkend van lijn raadsbesluit d.d. 30 september 2022.

  13. 8.1.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  14. 8.1.2a

  15. 8.1.2b

  16. 8.1.2c

  17. 8.2

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.

  18. 8.2.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  19. 8.2.1a

    Uw raad wordt gevraagd het Integraal Veiligheidsplan (IVP) van District De Markiezaten 2023-2026 vast te stellen. In het IVP staan de prioriteiten waar de samenwerkende gemeenten en partners zich in deze periode op gaan richten. In het ‘Jaarplan Integrale Veiligheid 2023 gemeente Moerdijk’ zijn de prioriteiten en doelen vertaald naar de gemeente Moerdijk. Dit biedt de gemeente de mogelijkheid bij te sturen op de veiligheidsontwikkelingen binnen de gemeente en op de voortgang van lopende projecten. Ook is het hierdoor mogelijk aanpassingen te kunnen plegen in relatie tot de ter beschikking staande capaciteit en middelen.

    Voorgesteld besluit

    Het Integraal Veiligheidsplan De Markiezaten 2023-2026 en het Jaarplan Integrale Veiligheid 2023 Gemeente Moerdijk vast te stellen.

  20. 8.2.1b

    Dit voorstel betreft de jaarlijks terugkerende aanvraag aan het rijk voor een vergoeding van de in 2022 door de gemeente en derden gemaakte kosten voor het opsporen en ruimen van niet gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. De uiteindelijke vergoeding van 68% van de kosten zal in de meicirculaire gemeentefonds 2023 worden bekend gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitgaven in 2022 in verband met het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog vast te stellen op € 895.460 exclusief btw
    2. Bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een aanvraag in te dienen voor een suppletie-uitkering uit het gemeentefonds ter hoogte van 68% van € 895.460 =  € 608.913.
    3. Na definitieve toekenning van de suppletie-uitkering de gelden die betrekking hebben op projecten van derden aan resp. Waterschap Brabantse Delta, Port of Moerdijk en provincie Noord-Brabant beschikbaar te stellen.
  21. 8.2.1c

    Dit voorstel is op 3 februari aan de agenda toegevoegd.


    In de avond en nacht van 15 op 16 december 2022 heeft een brand gewoed in een viertal loodsen aan de Huizersdijk in Zevenbergen. Daarbij is asbest vrijgekomen dat is neergedaald in een groot gedeelte van Bosselaar-Zuid. Om de sanering daarvan te kunnen afronden en voor de juridische dienstverlening voor het verhalen van kosten wordt de raad nu gevraagd hiervoor een budget beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Een budget beschikbaar stellen van € 500.000 voor:
      • De gemaakte kosten in 2023 voor het saneren van het openbaar gebied;
      • Het saneren van de particuliere woningen en tuinen;
      • Juridische dienstverlening ten behoeve van het verhalen van kosten.
    2. Dit budget in eerste instantie te dekken vanuit de algemene reserve en de kosten die verhaald kunnen worden te zijner tijd toevoegen aan de algemene reserve.
  22. 8.2.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  23. 8.2.2a

  24. 8.2.2b

  25. 8.2.2c

  26. 9
    Sluiting