Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 14 september 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
E.P.H.J. van der Linden
Toelichting

SOCIAAL EN BESTUURLIJK DOMEIN: de definitieve verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt bepaald door de commissievoorzitters.


Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering, bericht van verhindering is ontvangen van de heren Stehouwer en Huijzer.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

    Besluit

    De agenda wordt zonder wijzigingen vastgesteld.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

    Besluit

    Er zijn geen vragen ingediend.

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.

    Besluit

    De besluitenlijsten worden zonder opmerkingen vastgesteld.

  5. 5

    Besluit

    Mevrouw Koomans zegt dat het jammer is dat er geen kijk- en luistercijfers van de regionale omroep ONS West-Brabant zijn. Die zouden juist heel nuttig zijn om te kunnen toetsen of er inderdaad een verbeterslag is gemaakt.
    Wethouder Blom begrijpt deze opmerking, hij hoopt dat met de samenwerking met Zuid-West er meer armslag komt zodat dit vorm kan krijgen.

  6. 6

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

    Besluit

    Burgemeester Moerkerke zegt dat intern wat naamswijzigingen hebben plaatsgevonden: de domeinregisseurs heten directeuren en de teamleiders teammanagers. Dit heeft overigens verder geen gevolgen voor de salariëring.

  7. 6.1

    Voorgesteld besluit

    v.k.a.

    Besluit

    Voor kennisgeving aangenomen.

    Wethouder Van Dorst wijst erop dat de effecten van het te verwachten besluit over Zevenbergen Oost in dit overzicht zijn verwerkt. Dit is zichtbaar in het weerstandsvermogen en de algemene reserve.

  8. 7

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  9. 7.1

    In dit discussiestuk worden 5 toekomstperspectieven gepresenteerd over de toekomst van de zwembaden in gemeente Moerdijk. Hierbij gaat het om de zwembaden De Niervaert in Klundert, De Bosselaar in Zevenbergen, Ons Bad in Willemstad en De Oester in Fijnaart. De commissie wordt gevraagd een of meerdere voorkeursscenario's te kiezen om uit te werken in een raadsvoorstel.


    Er hebben zich vier insprekers gemeld. De vijfde inspreker is helaas verhinderd, zijn inbreng is als bijlage bijgevoegd.

  10. 8
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  11. 8.2
    Blok 2, sociaal domein
  12. 8.2.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  13. 8.2.1a

    De gemeente Moerdijk realiseert samen met Stichting De Waarden, Kinderopvang De Hoeksteen en Stichting gemeenschapshuis De Zevensprong op de huidige locatie van basisschool De Hoeksteen en het dorpshuis aan de Olavstraat een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA). Deze combinatie van diverse activiteiten onder 1 dak draagt bij aan een steviger sociale structuur in Zevenbergschen Hoek. Voordat de bouw van de MFA start, wordt basisschool De Hoeksteen gesloopt. Het dorpshuis De Zevensprong blijft tijdens de bouw van de MFA in gebruik. Voor de activiteiten van de verenigingen die gebruik maken van het dorpshuis verandert er niets. De onderwijsfunctie wordt tijdelijk gehuisvest in units die aansluitend aan het dorpshuis worden gesitueerd. De voormalige peuterspeelzaalruimte binnen het dorpshuis wordt onderdeel van de basisschool. De grote zaal van het dorpshuis wordt gedeeltelijk ook voor onderwijsactiviteiten ingezet. De gemeente Moerdijk, Stichting De Waarden, Kinderopvang De Hoeksteen en Stichting gemeenschapshuis De Zevensprong maken samen afspraken over dit gebruik en de kosten die daaraan verbonden zijn. Het college vraagt de gemeenteraad om voor de realisatie van de tijdelijke huisvesting van basisschool De Hoeksteen een krediet van € 725.000 beschikbaar te stellen. Hiervoor maken we het terrein achter het dorpshuis geschikt en plaatsen we de tijdelijke units die voor 2 jaar onderdak bieden aan de basisschool, brengen we verharding aan ten behoeve van het speelterrein en toegang van de basisschool en zorgen we voor enkele inpandige veranderingen in het dorpshuis. Nadat de MFA is gerealiseerd worden de units weer verwijderd. 2 Ook vraagt het college de gemeenteraad om voor de sloop van basisschool De Hoeksteen, het paviljoen van Tennisvereniging Het Bossche Lijntje en (na realisatie van de MFA) het dorpshuis De Zevensprong een krediet van € 133.500 beschikbaar te stellen. Hierdoor kan direct na de verhuizing van de basisschool naar de tijdelijke huisvesting een start gemaakt worden met de sloop van de huidige basisschool en het paviljoen. Nadat de basisschool, de kinderopvang en het dorpshuis hun intrek hebben genomen in de nieuwe MFA kan ook het dorpshuis worden gesloopt. Het paviljoen van tennisverenging het Bossche Lijntje moet naar verwachting voor de realisatie van de MFA gesloopt worden. Dit is afhankelijk van de positionering van de nieuwe MFA ten opzichte van het paviljoen. Dit is pas definitief bekend bij het vaststellen van het definitief ontwerp van de MFA. Echter achten we de kans groot dat het paviljoen al moet wijken om de bouw van de MFA mogelijk te maken. Dit betekent dat de tennisvereniging, vooruitlopend op de samenwerking met het dorpshuis in de nieuwe MFA, afspraken maakt met betrekking tot het gebruik van het dorpshuis voor de kantine functie en dat er afspraken worden gemaakt met de gemeente over het gebruik van de kleedruimtes van de gymzaal. Uit praktische overwegingen wordt er gezorgd voor tijdelijke sanitaire voorzieningen nabij de tennisbanen. Voor de verhuizing van de basisschool naar de tijdelijke huisvesting, en na realisatie van de MFA weer terug, vraagt het college de gemeenteraad een krediet van € 72.600 beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:
    1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 725.000 voor de realisatie van de tijdelijke huisvesting. 
    2. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 72.600 voor de verhuizing van de basisschool naar de tijdelijke huisvesting en weer terug na realisatie van de MFA.
    3. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 133.500 voor de sloop van basisschool De Hoeksteen, het paviljoen van tennisvereniging Het Bossche Lijntje en het Dorpshuis De Zevensprong. 
    4. De in de concept-meerjarenbegroting 2024-2027 opgenomen bedragen in de stelpost nieuw beleid voor de tijdelijke huisvesting en de verhuiskosten in de jaarschijven 2024, 2025 en 2026 van € 459.300, resp. € 175.000, resp. € 163.300 na vaststelling van deze conceptbegroting over te hevelen van de stelpost nieuw beleid naar het reguliere product in de begroting. 
    5. De kosten van de sloop van de in sub.3 genoemde opstallen als onderdeel van de totale investering te activeren en meenemen in de berekening van de jaarlasten bij de kredietaanvraag voor de realisatie van de MFA Zevenbergschen Hoek.

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt op verzoek van de fractie van BBM/BBB als B-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023. 



    De raad wordt gevraagd:

    1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 725.000 voor de realisatie van de tijdelijke huisvesting. 
    2. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 72.600 voor de verhuizing van de basisschool naar de tijdelijke huisvesting en weer terug na realisatie van de MFA.
    3. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet van € 133.500 voor de sloop van basisschool De Hoeksteen, het paviljoen van tennisvereniging Het Bossche Lijntje en het Dorpshuis De Zevensprong. 
    4. De in de concept-meerjarenbegroting 2024-2027 opgenomen bedragen in de stelpost nieuw beleid voor de tijdelijke huisvesting en de verhuiskosten in de jaarschijven 2024, 2025 en 2026 van € 459.300, resp. € 175.000, resp. € 163.300 na vaststelling van deze conceptbegroting over te hevelen van de stelpost nieuw beleid naar het reguliere product in de begroting. 
    5. De kosten van de sloop van de in sub.3 genoemde opstallen als onderdeel van de totale investering te activeren en meenemen in de berekening van de jaarlasten bij de kredietaanvraag voor de realisatie van de MFA Zevenbergschen Hoek.
  14. 8.2.1b

    Vanaf 2022 zijn de energielasten sterk gestegen, zo ook bij vrijwilligers- en maatschappelijke organisaties met accommodatie (beheerders/exploitanten). Dit geeft zorgen en financiële onzekerheid bij deze organisaties.
    Het college streeft ernaar om onze vrijwilligers- en maatschappelijke organisaties in stand en financieel gezond te houden. Daarnaast ook om deze accommodaties betaalbaar en toegankelijk te houden voor de gebruikers. De raad wordt geadviseerd te besluiten om deze organisaties te ondersteunen met een financiële tegemoetkoming, door middel van een eenmalige bijdrage van 40% van de energie jaarafrekening 2022 of 2022-2023 bij een gebroken boek- of contractjaar.
    Deze eenmalige bijdrage richt zich op (1) vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke organisaties die (2) in het bezit zijn van een eigen accommodatie of een accommodatie exploiteren en dus een energiecontract hebben. Te denken valt aan accommodaties voor sport, cultuur, jeugd (zoals scouting en speeltuinverenigingen), welzijn en multifunctionele accommodaties (MFA’s). Deze aanpak is niet gericht op huishoudens (andere aanpak via armoedebeleid), ondernemers en de zwembaden (hiervoor heeft het Rijk een aparte regeling opgesteld).

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:
    1. In te stemmen met een financiële tegemoetkoming energielasten voor vrijwilligers- en maatschappelijke organisaties met accommodatie a 40% van de energie jaarafrekening 2022 of 2022-2023 bij een gebroken boek- of contractjaar; 
    2. Hiervoor een budget beschikbaar te stellen van € 300.000 en dit ten laste brengen van het begrotingsresultaat 2023.

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt op als C-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023.



    De raad wordt gevraagd:

    1. In te stemmen met een financiële tegemoetkoming energielasten voor vrijwilligers- en maatschappelijke organisaties met accommodatie a 40% van de energie jaarafrekening 2022 of 2022-2023 bij een gebroken boek- of contractjaar;
    2. Hiervoor een budget beschikbaar te stellen van € 300.000 en dit ten laste brengen van het begrotingsresultaat 2023.
  15. 8.2.1c

    In opdracht van de gemeenteraad is een beleidskader ‘Beleid Gemeenschapshuizen, ontmoetingsfunctie in de kernen’ opgesteld. Het college stelt aan de raad voor om dit beleidskader vast te stellen en financiële middelen beschikbaar te stellen voor tijdelijke formatie van 2 jaar om het beleidskader nader uit te kunnen werken in een implementatiefase. Deze formatie wordt tevens ingezet voor advisering over huisvesting van maatschappelijke voorzieningen in zijn algemeenheid, bijvoorbeeld binnen diverse nieuwbouwprojecten van o.a. MFA’s en sportaccommodaties.
    Het beleidskader geeft duidelijkheid over de functies van gemeenschapshuizen en geeft het belang aan van deze voorziening voor de participatie en zelfredzaamheid van (kwetsbare) inwoners en voor de sociale infrastructuur van de kernen. De geformuleerde beleidsuitgangspunten bieden kansen om het gebruik te optimaliseren, nog beter aan te sluiten op behoeften van gebruikers en daarmee het maatschappelijk rendement te verhogen. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarbij samenwerking plaatsvindt tussen exploitanten en beheerders, gebruikers, inwoners en gemeente.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:


    1. De beleidsnotitie ‘Beleid Gemeenschapshuizen, ontmoetingsfunctie in de kernen’ vast te stellen.
    2. In te stemmen met een uitbreiding van de formatie met 1 fte voor 2 jaar voor een adviseur huisvesting maatschappelijke functies binnen cluster advies sociaal domein, om invulling te kunnen geven aan de implementatiefase van dit beleidskader en overige advisering met betrekking tot maatschappelijke accommodaties;
    3. Voor de uitbreiding van de formatie een bedrag van € 180.000 beschikbaar te stellen voor 2 jaar en te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2024-2027.

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023.



    De raad wordt gevraagd:

    1. De beleidsnotitie ‘Beleid Gemeenschapshuizen, ontmoetingsfunctie in de kernen’ vast te stellen.
    2. In te stemmen met een uitbreiding van de formatie met 1 fte voor 2 jaar voor een adviseur huisvesting maatschappelijke functies binnen cluster advies sociaal domein, om invulling te kunnen geven aan de implementatiefase van dit beleidskader en overige advisering met betrekking tot maatschappelijke accommodaties;
    3. Voor de uitbreiding van de formatie een bedrag van € 180.000 beschikbaar te stellen voor 2 jaar en te verwerken in een sluitende meerjarenbegroting 2024-2027.
  16. 8.2.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  17. 8.3

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.

  18. 8.3.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  19. 8.3.1a

    Door vertrek van een lid van de commissie en gewenste uitbreiding worden er twee nieuwe leden benoemd in de regionale commissie Ombudsman, verder wordt op eigen verzoek een van de zittende leden ontslagen.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:


    Per 28 september 2023 te benoemen tot lid en plaatsvervangend voorzitter van de regionale commissie Ombudsman mevrouw drs. J. Verbiesen, te benoemen tot lid van de regionale commissie Ombudsman de heer T.J. Vink en op eigen verzoek te ontslaan als lid van de regionale commissie Ombudsman de heer M.A.A.M. Simons.

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023.



    De raad wordt gevraagd:


    Per 28 september 2023 te benoemen tot lid en plaatsvervangend voorzitter van de regionale commissie Ombudsman mevrouw drs. J. Verbiesen, te benoemen tot lid van de regionale commissie Ombudsman de heer T.J. Vink en op eigen verzoek te ontslaan als lid van de regionale commissie Ombudsman de heer M.A.A.M. Simons.

  20. 8.3.1b

    Van de Belastingsamenwerking West-Brabant is een ontwerp van de 1e begrotingswijziging BWB 2023 ontvangen met het verzoek aan de raad een zienswijze kenbaar te willen maken. Deze begrotingswijziging vloeit voort uit de 1e bestuursrapportage 2023. In deze bestuursrapportage zijn de resultaten over de eerste vier maanden van het begrotingsjaar 2023 afgezet tegen de ramingen van baten en lasten uit de primaire begroting 2023. Bij deze resultaten over de eerste vier maanden heeft tevens ‘een doorkijk’ naar de rest van het jaar plaatsgevonden. Op basis daarvan is vervolgens beoordeeld of al dan niet een bijstelling van de ramingen dient plaats te vinden.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:
    1. Geen zienswijze bij het Algemeen Bestuur van de Belastingsamenwerking West Brabant in te dienen op de 1e ontwerp-begrotingswijziging BWB 2023, 
    2. In de begrotingswijziging bij de 2e bestuursrapportage 2023 van Moerdijk de jaarlijkse bijdrage aan de BWB voor 2023 te verhogen met een bedrag van € 176.100.

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023.



    De raad wordt gevraagd:

    1. Geen zienswijze bij het Algemeen Bestuur van de Belastingsamenwerking West Brabant in te dienen op de 1e ontwerp-begrotingswijziging BWB 2023,
    2. In de begrotingswijziging bij de 2e bestuursrapportage 2023 van Moerdijk de jaarlijkse bijdrage aan de BWB voor 2023 te verhogen met een bedrag van € 176.100.
  21. 8.3.1c

    Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo verplicht overheidsorganisaties om zo veel mogelijk informatie actief openbaar te maken (naast het openbaar maken op verzoek). Dat wil zeggen dat een overheidsorganisatie informatie uit eigen beweging publiceert zonder dat de burger daar eerst om moet vragen. Doel van de Woo is om de overheid transparanter en toegankelijker te maken.
    De Woo treedt in fases in werking gedurende de komende 5 jaar. Voor nu is ieder bestuursorgaan wettelijk verplicht om een Woo-contactpersoon aan te wijzen, die met kennis van de Woo een voorlichtingsfunctie kan vervullen voor en vragen kan beantwoorden over de beschikbaarheid van publieke informatie.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt gevraagd:
    Mevrouw C. Tsang aan te wijzen als Woo-contactpersoon met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2023

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023.



    De raad wordt gevraagd:
    Mevrouw C. Tsang aan te wijzen als Woo-contactpersoon met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2023

  22. 8.3.1d

    Elke gemeenteraad moet kunnen rekenen op goede, strategische ondersteuning. Daarom is het belangrijk dat de griffiersfunctie wordt vastgelegd in één generieke functiebeschrijving. Dit griffiersprofiel is opgesteld in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden en de Vereniging van Griffiers. Het bestuur van de VNG heeft ingestemd met dit advies. De gemeenteraad wordt gevraagd dit profiel vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Het generieke functieprofiel, zoals bijgevoegd in de gewaarmerkte bijlage, vast te stellen.

    Besluit

    Het stuk is voldoende besproken en wordt als A-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 28 september 2023.



    Het generieke functieprofiel, zoals bijgevoegd in de gewaarmerkte bijlage, vast te stellen.

  23. 8.3.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  24. 9

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.30 uur.