Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 20 april 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J. van Brenkelen
Toelichting

FYSIEK DOMEIN:
de definitieve verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de agendacommissie.


Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.

    Besluit

    De agenda van de commissievergadering van 20 april is ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.

  4. 4

    De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.

  5. 5

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  6. 6
    Onderverdeling van de te bespreken onderwerpen in de drie domeinen
  7. 6.1
    Blok 1, fysiek domein
  8. 6.1.1

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.

  9. 6.1.1a

    Uw raad wordt gevraagd het Beleidsplan openbare verlichting 2023-2032 vast te stellen. Het college wil uw raad twee scenario’s voorleggen. Het advies is om te kiezen voor scenario 1: “Vervangen op basis van afschrijvingstermijn”.

    Voorgesteld besluit

    1. Het beleidsplan openbare verlichting 2023-2032 vast te stellen met de daarbij benodigde financiële middelen;
    2. Ten behoeve van het uitvoeren van het beleidsplan de volgende kredieten en budgetten beschikbaar te stellen:
    a. Het jaarlijks budget voor onderhoud, inspectie, energie- en netwerkkosten op te hogen met € 216.000 in 2023, € 207.000 in 2024, € 200.000 in 2025 en € 182.000 in 2026;
    b. Het totaal beschikbaar gestelde krediet 2023 voor de openbare verlichting te verlagen met € 238.000 en de kredieten voor 2024 t/m 2026 jaarlijks mee te nemen in het schema van de vervangingsinvesteringen;
    3. De totale hogere lasten voor 2023 van € 211.000, € 199.500 in 2024, € 196.500 in 2025 en € 182.000 in 2026 volledig te dekken uit de stelpost loon- en prijsontwikkeling  goederen en diensten.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken en is rijp voor besluitvorming door de raad. Het onderwerp wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    1. Het beleidsplan openbare verlichting 2023-2032 vast te stellen met de daarbij benodigde financiële middelen;
    2. Ten behoeve van het uitvoeren van het beleidsplan de volgende kredieten en budgetten beschikbaar te stellen:
    a. Het jaarlijks budget voor onderhoud, inspectie, energie- en netwerkkosten op te hogen met € 216.000 in 2023, € 207.000 in 2024, € 200.000 in 2025 en € 182.000 in 2026;
    b. Het totaal beschikbaar gestelde krediet 2023 voor de openbare verlichting te verlagen met € 238.000 en de kredieten voor 2024 t/m 2026 jaarlijks mee te nemen in het schema van de vervangingsinvesteringen;
    3. De totale hogere lasten voor 2023 van € 211.000, € 199.500 in 2024, € 196.500 in 2025 en € 182.000 in 2026 volledig te dekken uit de stelpost loon- en prijsontwikkeling  goederen en diensten.

  10. 6.1.1b

    Uw raad wordt gevraagd om meer regie te nemen op ruimtelijke ontwikkelingen. Om die reden stelt het college de raad voor om een deel van het in de begroting gereserveerde bedrag voor de ontwikkeling naar meer gemeentelijke regie in te zetten voorgrondverwerving, -exploitatie, projectcontrol en risicomanagement. Hierdoor is er meer regie op maatschappelijk wenselijke ontwikkelingen zoals woningbouw of vitale centra voor de kernen Willemstad, Fijnaart, Klundert en Zevenbergen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met (na de Nota Grondbeleid) de volgende stap op weg naar meer regie op ruimtelijke ontwikkelingen en woningbouw door:
    1. Per 1 juli 2023 structurele uitbreiding van capaciteit voor het cluster Grondzaken (team REO) met een adviseur grondzaken en administratieve ondersteuning;
    2. Versterking van projectcontrol en risicomanagement door verbreding rollen projectcontrol en de inzet van een externe adviseur control en risicomanagement;
    3. De kosten van deze inzet van structureel € 172.000 vanaf 2024 te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid opgenomen middelen van € 300.000 voor dit onderwerp en dit bedrag over te hevelen naar het budget van het team REO.

    Besluit

    Het aan de orde zijnde onderwerp is voldoende besproken en is rijp voor besluitvorming door de raad. Het onderwerp wordt als A-stuk geagendeerd in de raadsvergadering.

    In te stemmen met (na de Nota Grondbeleid) de volgende stap op weg naar meer regie op ruimtelijke ontwikkelingen en woningbouw door:
    1. Per 1 juli 2023 structurele uitbreiding van capaciteit voor het cluster Grondzaken (team REO) met een adviseur grondzaken en administratieve ondersteuning;
    2. Versterking van projectcontrol en risicomanagement door verbreding rollen projectcontrol en de inzet van een externe adviseur control en risicomanagement;
    3. De kosten van deze inzet van structureel € 172.000 vanaf 2024 te dekken uit de in de stelpost nieuw beleid opgenomen middelen van € 300.000 voor dit onderwerp en dit bedrag over te hevelen naar het budget van het team REO.

  11. 6.1.2

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  12. 7
    Sluiting