Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering

donderdag 1 februari 2018

19:30 - 22:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
A.M.J. Dingemans
Toelichting

Agenda van de commissie Bestuur en Middelen.

Agendapunten

  1. 1

    De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.

  2. 2

    Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.
    De heer Ferdinand Van den Oever en mevrouw Linda de Groot zijn aanwezig om een toelichting te geven op de vitaliteitsregeling van het Havenbedrijf. Verzocht is dit onderwerp als eerste te behandelen.
    De heer Ronald van der Sanden heeft verzocht gebruik te mogen maken van het inspreekrecht over de verordening nadeelcompensatie Centrum ontwikkeling Zevenbergen.
    Voorstel: na de mededelingen beginnen met de bespreking van de vitaliteitsregeling en vervolgens de discussie over de verordening nadeelcompensatie voeren.

  3. 3

    Er zijn geen verzoeken binnengekomen om gebruik te maken van het vragenhalfuurtje.

  4. 4

    Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.
    Er zijn geen verzoeken voor wijziging van de besluitenlijst ontvangen.

  5. 5

    Er zijn geen mededelingen van de voorzitter. Er is na deze commissieronde nog één commissievergadering op 15 maart. Tijdens die vergaderingen komen de kaderbrieven van verbonden partijen aan de orde.

    Besluit

    De mededelingen worden voor kennisgeving aangenomen.

    De voorzitter deelt mee dat de laatste commissievergadering op 15 maart staat gepland. Deze vergadering zal in het teken staan van de kaderbrieven van de verbonden partijen.
    De heer Van Dorst informeert de raad over zijn bevindingen de afgelopen vier maanden.

  6. 6

    De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.


    Tijdens het Presidium van 9 oktober 2017 is vastgesteld dat de termijn voor het indienen van technische vragen voor de commissievergaderingen, 5 werkdagen is. Worden er buiten deze termijn vragen ingediend, dan worden deze niet in behandeling genomen.
    Voor de commissievergadering Fysieke Infrastructuur geldt de uiterlijke indieningsdag: dinsdag
    Voor de commissievergadering Sociale Infrastructuur geldt de uiterlijke indieningsdag: woensdag
    Voor de commissievergadering Bestuur en Middelen geldt de uiterlijke indieningsdag: donderdag

  7. 6.1

    Nadeelcompensatie is nog niet geregeld in een algemene wettelijke regeling. Gemeenten kunnen een dergelijke regeling zelf vaststellen door middel van een verordening. Gezien de omvang en impact van het project 153 “Centrumontwikkeling Zevenbergen” wordt de gemeenteraad voorgesteld een nadeelcompensatieverordening voor dit project vast te stellen.
    De vragen van de PvdA en Om zijn beantwoord.


    De heer Ronald van der Sande spreekt in namens de werkgroep centrumplan. De vragen van de werkgroep zijn aan het agendadossier toegevoegd.

  8. 6.2

    De locaties van de weekmarkten in Klundert en Zevenbergen worden gewijzigd. De marktverordening wordt geactualiseerd en aangepast, zodat een inrichtingsplan moet worden opgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe marktverordening vast te stellen.

    Besluit

    Het voorstel is voldoende besproken en kan als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 1 maart 2018.

    Voorstel: De Marktverordening gemeente Moerdijk vast te stellen.

  9. 6.3

    Door de provincie is besloten twee nieuwe bushaltes aan te leggen ter hoogte van de rotonde Driehoefijzers langs de N285. Dit op voorwaarde dat de gemeente de helft van de kosten voor zijn rekening neemt. De gemeenteraad wordt daarom gevraagd hiervoor krediet beschikbaar te stellen

    Besluit

    Het voorstel is voldoende besproken en kan als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 1 maart 2018.

    Voorstel: Voor de aanleg van twee toegankelijke bushaltes bij rotonde Driehoefijzers te Zevenbergschen Hoek een krediet voor een eenmalige bijdrage van € 66.000 beschikbaar te stellen en dit te dekken uit de algemene reserve.

  10. 6.4

    Gemeenten kunnen door middel van een besluit van de gemeenteraad een beroep doen op het verkrijgen van een suppletie-uitkering (zgn. “bommenregeling”) uit het Gemeentefonds voor gemaakte kosten op het gebied van opsporing, benadering en ruiming van conventionele explosieven. De gemeenteraad wordt gevraagd de aanvraag vast te stellen.

    Besluit

    Het voorstel is voldoende besproken en kan als hamerstuk worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 1 maart 2018.

  11. 7

    Op de toezeggingenlijst wordt melding gemaakt van toezeggingen die het college in eerdere commissievergaderingen heeft gedaan.
    De openstaande toezegging is nog niet afgehandeld. Het college heeft nog tijd tot eind maart.

    Besluit

    Akkoord met toezeggingenlijst

  12. 8

    Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.

  13. 8.1

    Naast de heer Van den Oever is mevrouw de Groot aanwezig. Zij is belast met de uitvoering van de regeling. Diverse documenten zijn aan het agendapunt toegevoegd.

    Besluit

    De commissie gaat aangeven met welke criteria de regeling volgens de gemeenteraad van Moerdijk verruimd zou moeten worden.

    Voorstel: Kennisnemen van de toelichting van de heer Van den Oever en mevrouw De Groot.
    De G.C. Schreuders zal zich vanwege zijn betrokkenheid bij het Havenbedrijf buiten de discussie houden.
    De heer Van den Oever verklaart de totstandkoming van de regeling en de regeling rond het sponsorbudget en de manier waarop deze wordt uitgevoerd. Het bestaan van de regeling is genoegzaam bekend. Het blijkt dat de regeling te strak is en ertoe leidt dat verzoeken niet binnen het kader van beide regelingen passen. De conclusies uit de evaluatie die in 2016 voorlag zijn nog steeds valide. De commissie is van mening dat een verruiming van de regeling gewenst is

  14. 8.2

    De portefeuillehouder legt aan de hand van bijgaand memo verantwoording af over de huidige stand van zaken rond de verbetering van de bedrijfsvoering, met speciale aandacht voor de accountantscontrole.

    Besluit

    De commissie heeft kennisgenomen van de stand van zaken.

  15. 9

    Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkings¬verbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.

  16. 9.1

    Besluit

    Toelichting van de portefeuillehouder wordt voor kennisgeving aangenomen.

  17. 9.2

    Besluit

    Toelichting van de portefeuillehouder wordt voor kennisgeving aangenomen.

  18. 10
    Sluiting