- Locatie
 Raadzaal
- Voorzitter
 - P. Stehouwer
 - Toelichting
 - 
                                
SOCIAAL EN BESTUURLIJK DOMEIN:
de verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de commissievoorzitters.
Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.
 - Agenda documenten
 
Agendapunten
- 
                                1Opening
 - 
                                2Vaststelling van de agenda
 - 
                                3Vragenhalfuurtje
 - 
                                4
Bijlagen
 - 
                                5Bespreking gecombineerde actiepuntenlijst raads- en commissievergaderingen
 - 
                                6Mededelingen
 - 
                                6.1Overzicht algemene reserve, nieuw beleid en begrotingsresultaat
 - 
                                7Informatie Verbonden Partijen
 - 
                                7.1
Bijlagen
 - 
                                7.2
Bijlagen
 - 
                                7.3
Bijlagen
 - 
                                7.4
Bijlagen
 - 
                                7.5
Bijlagen
 - 
                                7.6
Bijlagen
 - 
                                7.7
Bijlagen
 - 
                                7.8
Bijlagen
 - 
                                8Stukken ter bespreking
 - 
                                9Blok 1: Sociaal Domein
 - 
                                9Voorstellen voor de raadsvergadering van 23 oktober 2025 ter advisering van de gemeenteraad
 - 
                                9.1
Het college stelt de raad voor om het Beleidskader maatschappelijke accommodaties vast te stellen. Concreet betekent dit dat de gemeenteraad uitgangspunten vaststelt ten aanzien van beheer, eigendom, spreiding en financiering van maatschappelijke accommodaties in de gemeente Moerdijk.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het vaststellen van het Beleidskader maatschappelijke accommodaties, met daarin (toetsings)kaders voor de realisatie en instandhouding van maatschappelijke accommodaties, de rol van de gemeente en de wijze van bekostiging.
 - 
                                9.2
Het raadsvoorstel 2e bestuursrapportage 2025 en 1e begrotingswijziging 2025 Werkplein wordt naar verwachting na 4 november nagezonden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de 2e bestuursrapportage 2025 en bijbehorende 1e begrotingswijziging 2025 van het Werkplein Hart van West-Brabant;
2. Geen zienswijze over de 1e begrotingswijziging 2025 van het Werkplein naar voren te brengen. - 
                                9.3
CDA en Moerdijk Lokaal stellen de gemeenteraad voor om een pilotproject jeugdpas in te voeren binnen het OKO-beleid. De bedoeling is dat alle jongeren tot 18 jaar hiermee kunnen deelnemen aan activiteiten op het gebed van sport, cultuur of maatschappij.
Bijlagen
 - 
                                10Blok 2: Bestuurlijk Domein
 - 
                                10Voorstellen voor de raadsvergadering van 23 oktober 2025 ter advisering van de gemeenteraad
 - 
                                10.1
Met de bestuursrapportage informeert het college aan de gemeenteraad over ontwikkelingen en afwijkingen in het boekjaar ten opzichte van de begroting.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De begroting 2025 te wijzigen, waarbij de mutatie per programma overeenkomt met de toelichting per programma in de 2e bestuursrapportage 2025 en de programmatotalen na wijziging vast te stellen zoals dat in het raadsvoorstel in de tabel bij beslispunt 1 staat.
 - Onderstaande investeringskredieten aan te passen/ beschikbaar te stellen:
a) Het krediet Roode Vaart (centrumplan Zevenbergen) met € 217.000 te verhogen en als gedeeltelijke dekking de bijdrage vanuit de risicodragende samenwerkingspartners van € 108.000 op te nemen. Per saldo levert dit een verhoging van € 109.000 op.
b) Het krediet Markt (centrumplan Zevenbergen) met € 86.000 te verhogen. Beide als gevolg van de kosten die volgen uit de procedures en afwikkeling daarvan.
c) Een investeringskrediet van € 289.000 beschikbaar te stellen t.b.v. de aankoop van het pand Noordhaven 60 in Zevenbergen. - a) De door het Rijk toegekende middelen ten behoeve van de uitvoeringskosten van de Omgevingswet (€ 234.000) toe te voegen aan de reserve meerjarige uitgaven van incidentele aard.
b) Het krediet implementatie omgevingswet te verhogen met € 234.000 met als dekking de bovenstaande aan de reserve meerjarige uitgaven van incidentele aard toegevoegde middelen. - Vooruitlopend op de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2025 de nog niet bestede budgetten van € 370.000 voor baggerwerkzaamheden in Klundert en € 120.000 t.b.v. het programma OKO, opnieuw beschikbaar te stellen in 2026 voor de verdere uitvoering van de onderliggende werkzaamheden.
 - Het in de toelichting opgenomen standpunt vast te stellen als norm wanneer een voorziening gevormd dient te worden voor diverse personeel gerelateerde verplichtingen en deze norm bij de eerstvolgende actualisatie van de nota reserves en voorzieningen daarin te verwerken.
 - Vanuit de reserve grondexploitaties € 252.000 over te hevelen naar de reserve bovenwijkse voorzieningen (€ 212.000) en ruimtelijke ontwikkeling (€ 40.000) t.b.v. de benodigde afdrachten van diverse grondexploitaties.
 - In te stemmen met de volgende reservemutaties bij het opstellen van de jaarrekening 2025:
(a) Het saldo van lasten en baten van de meerjarige uitgaven van incidentele aard in 2025 te onttrekken uit/ toe te voegen aan de reserve meerjarige uitgaven van incidentele aard.
(b) Het saldo van lasten en baten van het project geluidsmaatregelen HSL-Zuid in 2025 te onttrekken uit/ toe te voegen aan de reserve geluidsanering HSL-Zuid.
(c) Het saldo van de geraamde toevoeging op basis van het onderwijshuisvestingsplan en de werkelijke kapitaallasten en overige uitgaven voor inrichting/tijdelijke huisvesting t.b.v. het onderwijs in 2025 te onttrekken uit/ toe te voegen aan de reserve huisvesting onderwijs.
(d) Het saldo van lasten en baten in het kader van de opvang van nieuwkomers in 2025 te onttrekken uit/ toe te voegen aan de reserve opvang nieuwkomers.
(e) De kosten voor geluidsaneringsmaatregelen in 2025 te dekken uit de reserve geluidsaneringsmaatregelen.
(f) De algemene reserve aan te wenden gelijk aan het bedrag dat in 2025 wordt besteed aan die specifieke onderwerpen waarvoor eerder door de raad in dekking vanuit de algemene reserve is voorzien.
(g) De reserve sociaal domein aan te wenden gelijk aan het bedrag dat in 2025 wordt besteed aan die specifieke onderwerpen waarvoor eerder door uw raad in dekking vanuit de reserve sociaal domein is voorzien.
(h) De reserve vitale centra aan te wenden gelijk aan het bedrag dat in 2025 wordt besteed aan die specifieke onderwerpen waarvoor eerder door uw raad in dekking vanuit de reserve vitale centra is voorzien.
(i) De reserve afschrijvingslasten investeringen aan te wenden gelijk aan de afschrijvingslasten die in 2025 verantwoord worden voor die specifieke afgesloten investeringen waarvoor eerder door uw raad in dekking vanuit deze reserve is voorzien.
(j) De aankoopkosten die boven de taxatiewaarde uitkomen, bijkomende kosten en sloopkosten van de strategische verwervingen in 2025 te dekken uit de reserve strategische verwervingen.
(k) De in 2025 ontvangen bijdragen voor bovenwijkse voorzieningen en ruimtelijke ontwikkeling te storten in de reserves bovenwijkse voorzieningen en ruimtelijke ontwikkeling.
(l) Op basis van de werkelijke hoogte van de winstnemingen van de grondexploitaties het daarmee corresponderende deel te storten in de reserve Bovenwijkse voorzieningen en de reserve Ruimtelijke ontwikkeling. 
 - 
                                10.2
De raad wordt gevraagd toestemming te verlenen tot het treffen van gemeenschappelijke regeling 'Regio De Baronie’, een samenwerking op het gebied van ruimtelijk-economische opgaven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Toestemming te verlenen aan het college tot het treffen van een gemeenschappelijke regeling, genaamde ‘gemeenschappelijke regeling Regio De Baronie’, overeenkomstig het voorstel zoals opgenomen in bijlage.
 - 
                                10.3
In de Kernagenda 2025-2027 zijn de prioriteiten en projecten van gemeenschappelijke regeling De Baronie opgenomen. Het college wil de raad voorstellen een zienswijze hierop in te dienen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de concept kernagenda regio de Baronie 2025-2027 en het college te verzoeken de in bijlage 2 voorgestelde zienswijze kenbaar te maken bij de bestuurlijke regiegroep. Samengevat:
a. Maak concreet welke van de genoemde activiteiten collectieve activiteiten zijn;
b. Maak concreet welke bijdrage voor de diverse thema's wordt verwacht vanuit de deelnemende gemeenten;
c. Fysiek: Benut de kracht van de Baronie om pragmatisch af te stemmen, kansen te verkennen en uitvoering te geven aan de doelen uit de ontwikkelagenda. Voorbespreking van alle besluiten en hierin een gezamenlijk blok vormen is voor ons niet wenselijk: we zijn immers één stedelijke regio. Dit functioneert het beste wanneer hier gelijkwaardige afstemming plaats vindt.
d. Wonen: Voor wonen zijn wij primair aangesloten bij de Stedelijke Regio West-Brabant. Wij volgen dit portefeuillehoudersoverleg met interesse en zijn ook bereid om hier een bijdrage aan te leveren. Wij nemen echter niet deel aan het regionaal afsprakenkader wonen en zorg, en zien dit daarom niet als collectief thema.
e. Duurzaamheid: De water- en klimaatkring is voor ons geen specifiek Baronie-thema. De water- en klimaatkringen zijn ingedeeld op basis van bodem- en watersystemen, dit is een logische indeling. Wij zijn, net zoals een aantal andere Baroniegemeenten, geen onderdeel van de water- en klimaatkring de Baronie. Grondstoffen en circulariteit is voor ons juist wel kansrijk als collectief thema.
f. Economie: geen opmerkingen
g. Mobiliteit: Hoewel wij geen specifieke bezwaren hebben tegen de punten uit de kernagenda merken we wel op dat we graag willen dat de samenwerking op het gebied van mobiliteit blijft functioneren onder de stedelijke regio zoals deze nu functioneert. Een apart poho voor de bespreking van de aanpak landbouwverkeer is voor ons wel denkbaar.
h. Sociaal is voor ons geen ingroeithema maar een coalitiethema, we hebben het al veel vaker opgemerkt maar willen nogmaals benadrukken dat de gemeente Moerdijk hier niet aan deelneemt en ook niet bereidt is hier een financiële bijdrage aan te leveren.
i. Veiligheid is voor ons geen collectief thema maar een coalitiethema, het betreft in de agenda voornamelijk het verplaatsen van al bestaande districtsoverleggen. We zien graag specifiek in de kernagenda terugkomen dat dit geen coalitiethema is en hier geen financiële bijdrage tegenover staat. - 
                                10.4
De raad wordt gevraagd om een geactualiseerde Financiële verordening vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Verordening financieel beleid, beheer en organisatie van de gemeente Moerdijk (Financiële verordening) vast te stellen;
 - De Financiële verordening gemeente Moerdijk vastgesteld op 13 maart 2025 in te trekken.
 
 - 
                                10.5
Bijlagen
 - 
                                10.6
De gemeenteraad wordt gevraagd om de richtlijnen vast te stellen waar de accountant bij de controle op de jaarrekening rekening mee moet houden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2025 van de gemeente Moerdijk vast te stellen;
 - In te stemmen met de navolgende algemene uitgangspunten voor de controle m.b.t. getrouwheid en rechtmatigheid;
De controle op de jaarrekening zal zijn gericht op het afgeven van een oordeel over:
a. De getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
b. De getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheidsverantwoording;
c. De rechtmatigheid van de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot de Sisa-regelingen (specifieke uitkeringen Single Information Single Audit);
d. Het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
e. De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Het verslag van bevindingen bevat in ieder geval bevindingen over:
f. De inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie, gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
g. De tabel van fouten en onzekerheden voor de SiSa-regelingen. - In te stemmen met de navolgende “goedkeuringstoleranties” voor het oordeel op getrouwheid (zoals in de tabel staat in het raadsvoorstel bij beslispunt 3)
 - De rapporteringstolerantie vast te stellen op € 100.000;
 - Over- en onderschrijdingen van baten en onderschrijdingen van lasten/investeringen zijn tijdig gemeld als deze expliciet zijn toegelicht in respectievelijk de bestuursrapportages dan wel in de jaarrekening en leiden daarmee niet tot een begrotingsonrechtmatigheid;
 - De volgende overschrijdingen van de lasten en investeringskredieten worden als acceptabel te zien:
a. Overschrijdingen, die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, zoals subsidies of kostendekkende omzet;
b. Kostenoverschrijdingen bij grexen, voor zover die passen binnen het begrote resultaat van de door de raad vastgestelde grondexploitatie;
c. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen, waarbij veelal pas bij het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding naar voren komt, en die passen binnen het door de raad geaccordeerde beleid;
d. Overschrijdingen die zijn geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage. - Het normenkader gemeente Moerdijk (inventarisatie wet - en regelgeving) in het kader van de rechtmatigheids- en accountantscontrole jaarrekening 2025 vast te stellen.
 
 - 
                                10.7
Zoals bekend bij uw gemeenteraad is de controle over boekjaar 2023 (die in 2024 is uitgevoerd) moeizaam verlopen en vergde extra inzet van de ambtelijke organisatie. Ondanks een goedkeurende verklaring had dit impact op de controlewerkzaamheden die in 2025 hebben plaatsgevonden over het boekjaar 2024.
Naar aanleiding hiervan stelde de gemeenteraad op 30 januari 2025 extra budget beschikbaar. Daarnaast is het controleproces geëvalueerd met de auditcommissie en accountant, wat leidde tot duidelijke afspraken. Hierdoor is het controleproces dit jaar merkbaar beter verlopen. Tegelijk blijft een zorgvuldige evaluatie van het huidige proces belangrijk, zeker in combinatie met de aanbevelingen uit het controlerapport 2024. Die geven inzicht in wat nodig is om goed voorbereid te zijn op de volgende controle en benadrukken de noodzaak van structurele verbetering en voorbereiding op komende controles.
Tijdens deze evaluaties is ook geconstateerd dat de organisatie kwetsbaar blijft. Met inzet van externe inhuur is het afgelopen jaar gelukt om het proces van opstellen en controleren van de jaarrekening goed te organiseren. Dit vraagt echter ook voor komend jaar de nodige aandacht en inzet. Daarom wordt voorgesteld om ook in 2026 gebruik te maken van deze expertise en hiervoor €100.000 aan incidentele middelen beschikbaar te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Een budget van € 100.000 beschikbaar te stellen in 2026 voor benodigde ambtelijke capaciteit om de werkzaamheden t.b.v. de accountantscontrole 2025 uit te voeren.
 - Dit budget ten laste te brengen van het begrotingsresultaat 2026.
 
 - 
                                10.8
De auditcommissie stelt de raad haar werkplan voor 2026 voor. In dit werkplan geeft de auditcommissie haar speerpunten voor het komende jaar aan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het werkplan 2026 van de auditcommissie vast te stellen.
 - 
                                10.9
De raad wordt gevraagd om geactualiseerde gedragscodes voor de raad en het college vast te stellen. Op een aantal punten zijn de gedragscodes aangevuld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De gedragscode burgemeester en wethouders Moerdijk vast te stellen;
 - De gedragscode raads- en burgerleden Moerdijk vast te stellen;
 - De gedragscode burgemeester en wethouders Moerdijk, vastgesteld op 2 november 2023, in te trekken;
 - De gedragscode raads- en burgerleden Moerdijk, vastgesteld op 2 november 2023, in te trekken.
 
 - 
                                10.10
De raad wordt gevraagd een aanwijzingsbesluit te nemen over digitaal contact met de gemeente. Via het aanwijzingsbesluit leggen de raad, het college en de burgemeester voor ieder product of cluster van producten het digitale voorkeurskanaal vast.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Moerdijk vast te stellen, voor zover het de bevoegdheid van de raad betreft.
 - De bevoegdheid tot het wijzigen van het aanwijzingsbesluit, voor zover dit onder de bevoegdheid van de raad valt, te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.
 
 - 
                                11Sluiting