- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- E.P.H.J. van der Linden
- Toelichting
-
SOCIAAL EN BESTUURLIJK DOMEIN:
de verdeling van de raadsvoorstellen over de commissies in deze ronde wordt definitief bepaald door de commissievoorzitters.
Op grond van de Verordening op de raadscommissies gemeente Moerdijk (art. 23 lid 1) kunnen burgers in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk voor 12 uur op de dag van de vergadering bij de griffie. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
De commissievergadering is bedoeld om te komen tot een advies van de commissie over de geagendeerde onderwerpen. Dit advies komt tot stand door het delen van de verschillende fractiestandpunten. Afgesproken is dat het in principe niet is toegestaan tijdens de commissievergadering nog vragen te stellen. Vragen aan het college naar aanleiding van de verschillende agendapunten die uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend, worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering beantwoord.
-
2
Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda definitief vast. Dat kan betekenen dat de volgorde van het behandelen van agendapunten wordt gewijzigd. Aanleiding hiervoor kan zijn dat zich voor een agendapunt insprekers hebben gemeld of dat voor een bepaald agendapunt juist veel publiek aanwezig is.
-
3
Commissieleden kunnen het college over actuele zaken ter verantwoording roepen. De vragen voor dit agendapunt moeten uiterlijk twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering bij de griffie zijn ingediend. Bij de vragen moet gemotiveerd worden aangegeven wat het spoedeisende karakter van de vraagstelling is, waardoor beantwoording tijdens de vergadering gewenst is. Over de antwoorden kan geen discussie worden gevoerd.
-
4
Commissieleden kunnen tot twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst bij de griffie indienen.
Bijlagen
-
5
Bijlagen
-
6
De voorzitter, dan wel het college kunnen mededelingen doen. Over een mededeling kan geen discussie worden gevoerd.
-
6.1
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Voor kennisgeving aannemen
-
7
Het gaat om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd. Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten.
-
8Blok 2, sociaal domein
-
8
De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.
-
8.1
De samenwerkingsovereenkomst tussen Woonkwartier en de gemeente is definitief gemaakt nadat de gemeenteraad op 30 mei 2024 heeft ingestemd met de door Woonkwartier uit te voeren renovatie van Dorpshuis Noordhoek. Ook is toen akkoord gegeven op de huursom die de gemeente gaat betalen aan Woonkwartier. Nu zijn ook afspraken vastgelegd met de beheerstichting en de kinderopvang en is duidelijk welke investeringen en bijdragen van de gemeente nodig zijn om het gebouw te kunnen exploiteren. De raad wordt gevraagd hiermee in te stemmen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het in exploitatie geven van de foyer aan Stichting Dorpshuis Noordhoek, de ruimte voor kinderopvang te verhuren aan Kinderopvang H@ppy Kids van de Dwergjes B.V. en de gymzaal zelf in exploitatie te nemen.
2. Voor eenmalige investeringskosten (voor gymzaal €52.000 en foyer €9.000) door gemeente een meerjarig investeringskrediet van in totaal €61.000 beschikbaar te stellen vanaf 2024.
3. De kapitaallasten van het krediet van €8.700 ten laste te laten brengen van het begrotingsresultaat voor 2025 en volgende jaren.
4. Het exploitatietekort voor Dorpshuis Noordhoek (foyer, gymzaal en kinderopvang) van €35.000 vanaf 2025 financieel te dekken uit de stelpost Nieuw beleid van €32.675 vanaf 2025 en volgende jaren en het restant van €2.325 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat 2025 en volgende jaren. -
8.2
Binnen de gemeente Moerdijk is de mentale gezondheid bij jongeren ongunstiger in vergelijking met andere gemeenten in de regio West-Brabant. Ook het alcoholgebruik en roken (inclusief vapen) ligt in vergelijking met de rest van Nederland in de gemeente Moerdijk hoger. Investeren in preventie is belangrijk omdat het ten goede komt aan de gezondheid van jongeren. Daarnaast kan vroege signalering op termijn hoge kosten voor zorg voorkomen. OKO is een Nederlandse aanpak naar voorbeeld van het IJslandse preventiemodel. Hiermee gaat de gemeente Moerdijk aan de slag OKO richt zich op de leefomgeving van jongeren met als doel om beschermende factoren te versterken en risicofactoren aan te pakken, de aanpak is data gestuurd met begeleiding vanuit het Trimbos-Instituut en het geeft vorm aan ons preventief jeugdbeleid. Dit vraagt een investering voor de aankomende jaren, waarvan de effecten later in de tijd zichtbaar worden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het projectvoorstel Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO);
2. Vanaf 2025 structureel € 257.000 beschikbaar te stellen en te dekken uit de stelpost nieuw beleid, specifiek voor dit onderwerp geoormerkte middelen. -
8.3
Het Werkplein Hart van West-Brabant (verder: het Werkplein) voert mede namens de gemeente Moerdijk de Participatiewet uit en voert regie op de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Aan de hand van een werkprogramma wordt jaarlijks afgesproken welke werkzaamheden het Werkplein verricht. Het Werkplein legt verantwoording af middels bestuursrapportages.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de 1e begrotingswijziging 2024 van het Werkplein Hart van West-Brabant.
-
9
Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.
-
9.1
Bijlagen
-
9.2
Bijlagen
-
9.3
Bijlagen
-
9.4
Bijlagen
-
10
De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling.
-
10
De commissie formuleert, op basis van de fractiestandpunten die in de commissievergadering worden uitgewisseld, een advies aan de gemeenteraad voor de verdere behandeling. Eventuele vragen over deze voorstellen kunnen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de griffie worden ingediend. Vragen die na die tijd zijn ingediend zullen niet tijdig beantwoord kunnen worden.
-
10.1
De laatste inhoudelijke wijziging van de APV was in 2021. Eind 2023 is de APV nog aangepast in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet, maar toen is niet in zijn algemeenheid naar de inhoud van de APV gekeken. Onze APV volgt grotendeels het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG komt jaarlijks met aanpassingen aan hun model in verband met wetswijzigingen, ontwikkelingen in de rechtspraak en gewijzigde inzichten. Deze wijzigingen worden nu, voor zover van toepassing op onze APV, in de voorgestelde wijziging meegenomen. Daarnaast heeft afgelopen jaar een aantal “stofkamsessies” plaatsgevonden over de APV. Tijdens deze sessies heeft een delegatie van de raad de APV grondig doorgenomen. Hieruit zijn ook wijzigingen voortgekomen ter verduidelijking van een aantal artikelen. Ook deze voorgestelde wijzigingen worden nu meegenomen. Uit de stofkamsessies is tevens de wens naar voren gekomen om de vindbaarheid op de gemeentelijke website van de APV en de hierop gebaseerde nadere regels, beleidsregels en uitvoeringsbesluiten te verbeteren. Hieraan zal de komende tijd gewerkt worden. Er zal overzichtelijker aangegeven worden welke artikelen uit de APV nader uitgewerkt zijn in afzonderlijke besluiten. Tijdens een extra stofkamsessie over evenementen zijn aandachtspunten specifiek op dit gebied benoemd. Deze zullen worden meegenomen in de herijking van het evenementenbeleid.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen conform bijgevoegde wijzigingsverordening.
-
10.2
Eind oktober 2024 is de 2e bestuursrapportage 2024 aan de gemeenteraad aangeboden. In de 2e bestuursrapportage wordt gerapporteerd over eventuele afwijkingen en/of ontwikkelingen en belangrijke mijlpalen, waarbij met name wordt gekeken naar de prestaties zoals deze in de begroting 2024 zijn genoemd en of deze nog steeds volgens planning gerealiseerd worden. In deze bestuursrapportage wordt voorgesteld een aantal mutaties ten opzichte van de huidige begroting 2024 door te voeren. De financiële mutaties laten een voordeel zien van € 0,1 miljoen. Afgezet tegen het huidige (verwachte) begrotingsresultaat van € 0,5 miljoen voordelig, leiden deze mutaties na vaststelling door de gemeenteraad tot een op dit moment geschat voordelig rekeningresultaat 2024 van € 0,6 miljoen. Bij de 2e bestuursrapportage 2024 wordt ook voorgesteld een aantal mutaties in kredieten en reserves door te voeren, de meerjarige effecten van de grondexploitatie te verwerken, in te stemmen met de inzet van budget in 2025 en een aantal algemene besluiten te nemen ten aanzien van de inzet (aanwendingen en toevoegingen) van reserves bij de jaarrekening 2024.
Bijlagen
-
10.3
De Auditcommissie fungeert voor de accountant en de Rekenkamer als vertegenwoordiger van de gemeenteraad en is tevens klankbord van de accountant en de Rekenkamercommissie. De auditcommissie adviseert de raad over financiële aangelegenheden en legt jaarlijks aan de raad een werkplan voor.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het werkplan 2025 van de auditcommissie vast te stellen.
-
10.4
De gemeenteraad stelt jaarlijks richtlijnen op waar de accountant bij de controle op de jaarrekening rekening mee moet houden. Met ingang van de jaarrekening 2023 moet het college verantwoording afleggen over de rechtmatigheid. Voorheen werd het rechtmatigheidsoordeel afgegeven door de accountant. De accountant blijft wel toetsen of het rechtmatigheidsoordeel van het college klopt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2024 van de gemeente Moerdijk vast te stellen;
2. In te stemmen met de navolgende algemene uitgangspunten voor de controle m.b.t. getrouwheid en rechtmatigheid:
De controle op van de jaarrekening zal zijn gericht op het afgeven van een oordeel over:
a. De getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
b. De getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheidsverantwoording;
c. De rechtmatigheid van de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot de Sisa-regelingen (specifieke uitkeringen Single Information Single Audit);
d. Het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
e. De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Het verslag van bevindingen bevat in ieder geval bevindingen over:
f. De inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie, gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
g. De tabel van fouten en onzekerheden voor de SiSa-regelingen.
3. In te stemmen met de navolgende “goedkeuringstoleranties” voor het oordeel op getrouwheid:
Strekking accountantsverklaring: Goedkeuringstolerantie Goedkeurend Beperking Oordeel-onthouding Afkeurend Fouten in de jaarrekening
(% omvangbasis)≤ 1% >1%< 3% - ≥ 3% Onzekerheden in de controle (% omvangbasis) ≤ 3% >3%< 10% ≥ 10% -
4. De rapporteringstolerantie vast te stellen op € 100.000;
5. Over- en onderschrijdingen van baten en onderschrijdingen van lasten zijn rechtmatig, op voorwaarde dat ze tijdig gemeld zijn aan de gemeenteraad. Met het vaststellen van de jaarrekening door de gemeenteraad wordt aan deze voorwaarde voldaan;
6. De volgende overschrijdingen van de lasten worden als acceptabel te zien:- Er is sprake van een overschrijding, waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren;
- Er is sprake van een overschrijding van lasten binnen grondexploitaties, zolang deze past binnen het begrote resultaat van de door de raad vastgestelde grondexploitatie;
- Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling onder de voorwaarde dat gehandeld wordt binnen het door de gemeenteraad vastgestelde beleid;
- Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren van budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget).
7. Het normenkader gemeente Moerdijk (inventarisatie wet - en regelgeving) in het kader van de rechtmatigheids- en accountantscontrole jaarrekening 2024 vast te stellen.
-
10.5
In 2024 heeft de accountant de controle van de jaarstukken 2023 uitgevoerd. Deze controle heeft geleid tot meerwerk en een aanpassing van de begroting 2024. De raad wordt verzocht hiermee in te stemmen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In de begroting 2024de kosten voor de accountant te verhogen met €54.000 en dit bedrag te dekken uit het begrotingsresultaat 2024.
-
11
Het college informeert de commissie over actuele zaken die spelen binnen samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Het college informeert de commissie met name over standpunten van het college namens de gemeente Moerdijk met betrekking tot hetgeen in bestuursvergaderingen aan de orde is geweest. De agenda’s van de gehouden vergadering zijn als bijlage aan de commissieagenda toegevoegd.
-
11.1
Bijlagen
-
12Sluiting